Francuska sieć sklepów Auchan ogłosiła właśnie plan "powrotu do wzrostu". Ten ma być oparty na trzech projektach. To odpowiedź na stały spadek liczby klientów odwiedzających sklepy, które francuski detalista notuje już od kilku lat. Poza poprawą doświadczeń klientów czy też nowymi modelami sklepów, Auchan zapowiedział także znaczną redukcję personelu.
Auchan chce się podnieść. Jaki plan ma zarząd?
Od 2012 roku Auchan odnotowywał stały spadek liczby odwiedzających sklepy oraz pogorszenie wyników. W tym okresie, jeszcze przed integracją sklepów Casino, udział w rynku spadł z 12,1% do 8%, przychody zmniejszyły się o 2,26 miliarda euro, a EBITDA spadła sześciokrotnie. "W obliczu tej sytuacji i w bardzo konkurencyjnym otoczeniu Auchan musi się odbić" – poinformował w oświadczeniu detalista.
Sposobem na trudną sytuację ma być ogłoszony właśnie "plan powrotu do wzrostu". Nie obejdzie się też bez istotnej restrukturyzacji biznesu.
Kluczowe zmiany
Plan Auchan we Francji będzie opierał się na trzech obszarach. Pierwszy z nich to poprawa doświadczeń klienta. Detalista zamierza w tym celu rozpocząć ważny projekt handlowy w hipermarketach i supermarketach. W ramach produktów spożywczych Auchan wzmocni asortyment marek własnych oraz cateringu. Z kolei w segmencie non food firma zamierza skupić się na produktach codziennego użytku oraz sezonowych ofertach.
Auchan planuje również zmiany w samych hipermarketach. Detalista przymierza się bowiem do opracowania nowych modeli sklepów. "Zbyt liczna obecność w dużych hipermarketach sprawia, że firma stopniowo zmniejsza około sześćdziesiąt z nich. W każdym przypadku celem jest dostosowanie odpowiedniego formatu i formuły do lokalnych specyfik oraz zwyczajów konsumenckich. Równocześnie firma przekształca model supermarketów, aby przyciągnąć więcej partnerów franczyzowych" – zapowiedziała sieć.
Pracę straci ponad 2 tys. osób
W ramach planu nakierowanego na wzrost Auchan zamierza także powrócić do bardziej atrakcyjnego pozycjonowania cenowego. Pomóc ma w tym długoterminowy sojusz Auchan z Intermarche. W ramach tego obszaru francuski detalista zamierza także "obniżyć koszty i uprościć organizację".
W wyniku rozpoczętych działań naprawczych Auchan zamierza zwolnić we Francji ponad 2,3 tys. pracowników. Jak informuje RetailDetail, redukacja obejmie 784 miejsca pracy w siedzibie głównej oraz 915 miejsc pracy w sklepach. "Zakończenie działalności dostawczej Auchan Direct będzie kosztować 224 miejsca pracy, a zamknięcie około dziesięciu sklepów spowoduje utratę pracy przez kolejne 466 osób" – listuje portal.
foto: stockadobe(mimpki)