Nowe technologie w retailu. Czy AI to nieunikniony kierunek innowacji?

Nowe technologie w retailu. Czy AI to nieunikniony kierunek innowacji?

"Technologia jest dla człowieka, a nie człowiek dla technologii" – powiedział ekspert z firmy Microsoft podczas panelu dyskusyjnego, który odbył się w trakcie Innovation Day 2024. Głównym tematem dyskusji były nowe technologie – w handlu i świadomości konsumenta.

Big Data codziennością handlu?

W trakcie panelu Jarosław Sokolnicki, Strategic AI Advisor & Innovation Leader w Microsoft zauważył, że handel detaliczny i usługi finansowe to branże, które są najbardziej zaawansowane, jeśli chodzi o wykorzystanie technologii. Jak zaznaczył, handel internetowy korzysta z AI, ponieważ jest to wpisane w jego model biznesowy. Obszarem, w którym najszerzej doświadczamy AI na co dzień są z kolei sieci społecznościowe.

Piotr Lutek, Marketing Business Partner z Modern Expo odnosząc się do kwestii oszustw w internecie zauważył, że pojawiały się one już lata temu, tylko ich skala wzrosła. "Świat się zmienił drastycznie, ale konsument się nie zmienił – jego mózg jest taki jaki był, ludzie chcą tego samego. Zadania, jakie realizują ludzie też się raczej nie zmieniają. Jeśli będzie coś im pomagało, z asystą AI, to w to wejdą" – wskazał ekspert.

"Innowacje należy traktować kompleksowo"

Maciej Czapiewski, dyrektor ds. nowych technologii w MAGO zauważył, że innowacje należy traktować kompleksowo. Dodał, że 80% społeczeństwa ma świadomość, jak dużą część prywatności oddaje, ale z drugie strony oczekuje personalizacji. 

Ekspert z Modern Expo odniósł się przy tym do kwestii marketingu. Wskazał, że nie jest to nauka pierwotna, a jego powstanie zostało wymuszone przez zmiany społeczne, aby uprościć wybory konsumentom.

Trzy rodzaje innowacji

W trakcie dyskusji Jarosław Sokolnicki przedstawił trzy rodzaje innowacji, dzięki którym powstają nowe produkty i pomysły. Pierwsza z nich to innowacja efektywnościowa, za którą idzie wykorzystanie narzędzi do zwiększenia efektywności. Kolejna innowacja to ta "wyróżniająca", w ramach której producenci nie szukają efektywności w rozwiązaniach, ale chcą zrobić coś inaczej. Ostatnim rodzajem innowacji są innowacje transformujące. Jak wyjaśnił ekspert, to własnie one zmieniają całe rynki, kreują nową potrzebę.

Panel pod tytułem "Innowacyjny handel. Przyszłość retailu i nowe technologie" odbył się podczas konferencji Innovation Day 2024.


foto: mat. redakcji