Sprzedaż w sklepach małoformatowych o 2% niższa niż przed rokiem

Sprzedaż w sklepach małoformatowych o 2% niższa niż przed rokiem

Mimo dobrej pogody, we wrześniu 2024 roku sklepy małoformatowe odwiedziło o 3% mniej klientów niż w sierpniu, a łączne obroty tych placówek spadły o niemal 6%. Najnowsze dane CMR ujawniły sytuację w mniejszych placówkach handlowych. Całkowita wartość sprzedaży była w nich o 2% niższa niż we wrześniu ubiegłego roku. Liczba transakcji zmniejszyła się natomiast o 9% rok do roku.

Wakacyjny pik sprzedażowy trwał w tym roku krócej

Pod względem średnich temperatur wrzesień 2024 roku był tylko nieznacznie słabszy od zeszłorocznego, jednak wiele kategorii wrażliwych na pogodę odnotowała spore spadki. Klienci sklepów małoformatowych kupili bowiem o 12% mniej litrów piwa niż rok wcześniej, natomiast sprzedaż napojów gazowanych i energetyzujących obniżyła się o 8%, a wody butelkowanej – o 8%.

Znacznie gorzej sprzedawały się też lody – we wrześniu 2024 r. liczba paragonów, na których pojawiały się lody impulsowe, była aż o 20% niższa niż rok wcześniej.

W tym samym czasie kilkunastoprocentowe spadki odnotowały słodycze impulsowe, czyli czekoladowe batoniki i wafelki. Gorzej niż przed rokiem radziły sobie również ważne dla mniejszych placówek kategorie alkoholi, takich jak wódki czyste (we wrześniu w sklepach małoformatowych sprzedało się jej aż o 13% mniej niż rok wcześniej) i smakowe, a także papierosy (spadek o około 5%).  

Wrzesień upłynął pod znakiem powodzi i infekcji

W czołówce kategorii, których sprzedaż we wrześniu wzrosła, były preparaty pomagające walczyć z jesiennymi infekcjami. Liczba paragonów, na których znalazły się środki na przeziębienie i grypę wzrosła aż o 27% w porównaniu z wrześniem 2023 roku.

 Wzrost odnotowały również m.in. konserwy, które były kupowane często w ramach pomocy dla osób dotkniętych skutkami powodzi. Szczyt ich sprzedaży przypadł na trzeci tydzień września, kiedy sytuacja na południu Polski była najtrudniejsza.

Maleje sprzedaż drożejących produktów

Wśród kategorii, których sprzedaż w sklepach małoformatowych najmocniej spadła, należy wymienić m.in. mocno drożejące masło (we wrześniu br. liczba paragonów z tym produktem była aż o 22% niższa niż rok wcześniej), a także cukier (spadek wolumenu sprzedaży aż o 20%).

Obecnie za kilogram cukru klienci sklepów małoformatowych płacą średnio 3,70 zł, to wprawdzie o około 30% mniej w porównaniu z wrześniem 2023 roku, ale jednocześnie cena ta jest ponad 1 zł wyższa niż cena cukru największych sieciach dyskontów, dlatego część klientów właśnie tam przenosi zakupy podstawowych produktów.

We wrześniu  klienci sklepów małoformatowych płacili za zakupy średnio 24,24 zł, co oznacza wzrost o prawie 8% w porównaniu z wrześniem 2023 roku. Średnia liczba opakowań w koszyku we wrześniu wyniosła 3,8%, co oznacza wzrost o 2% w porównaniu z wrześniem 2023 roku.


foto: mat. redakcji

Reklama