2024 to kolejny rok, w którym branża alkoholowa zmaga się z wieloma wyzwaniami. Wciąż odnotowuje spadki, chociaż nie są one tak znaczące jak w zeszłych latach. Dlatego część ekspertów widzi pojawiające się "światełko w tunelu". Jak obecnie kształtuje się rynek napojów spirytusowych i wina oraz jakie trendy na niego wpływają?
Wartość rynku alkoholi w Polsce przebiła 50 mld zł
Według NielsenIQ w ciągu ostatnich 12 miesięcy Polacy wydali na alkohol łącznie ok. 50,5 mld zł. To o 3% więcej w porównaniu do poprzedniego analogicznego okresu. Jednak wzrost wartości nie oznacza, że konsumenci kupili go więcej, ponieważ wolumen obniżył się o 0,8%. Jak zauważa Anna Wagner, Client Business Partner z NielsenIQ, w porównaniu do ubiegłego roku, kiedy spadek wolumenu wynosił ok. 5%, tegoroczny wynik jest stosunkowo dobrą wiadomością dla branży.
Obniżenie wartości sprzedaży odnotowały wódki, które stanowią drugą co do wielkości kategorię pod względem wydawanych na alkohol pieniędzy. Od sierpnia 2023 r. do lipca 2024 r. wydano na ten segment blisko 17 mld zł. Na wynik całej kategorii w głównej mierze wpływają warianty czyste, ponieważ sytuacja wersji smakowych pozostaje stabilna.