17 października 2024 r. Grupa Żabka zadebiutowała na rynku podstawowym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Kurs otwarcia akcji w dniu debiutu wynosił 23 zł i był o 6,98% wyższy od ceny z pierwszej oferty publicznej. Debiut na warszawskim parkiecie jest zwieńczeniem oferty publicznej spółki, której wartość wyniosła 6,45 mld zł. To największa oferta publiczna w Polsce od 2020 roku, jedna z największych w historii GPW i czwarta pod względem wielkości oferta w Europie w tym roku.
Ile akcji sprzedała Żabka?
Oferta obejmowała sprzedaż 300 000 000 istniejących akcji (z wyłączeniem Akcji Dodatkowego Przydziału). Na podstawie ostatecznie ustalonej ceny akcji w ofercie (21,50 zł, cena na maksymalnym poziomie przedziału cenowego) wartość oferty wyniosła 6,45 mld zł.
Dodatkowo oferta obejmuje do 45 000 000 Akcji Dodatkowego Przydziału. W przypadku pełnego wykonania opcji dodatkowego przydziału wartość oferty zwiększy się do 7,42 mld zł.
Akcjonariusze Sprzedający zdecydowali o przydziale Inwestorom Detalicznym 5% ostatecznej liczby Akcji Sprzedawanych (4,4% z uwzględnieniem Akcji Dodatkowego Przydziału). Stopa redukcji w transzy inwestorów indywidualnych wyniosła 90,45%.
"Dowód zaufania rynku"
Tomasz Suchański, CEO Grupy Żabka podkreślił wagę tego wydarzenia dla całej Grupy. Jak przyznał, debiut na GPW jest ważnym krokiem w realizacji strategii Żabki, która zakłada m.in. podwojenie sprzedaży do klientów końcowych do 2028 roku i uruchamianie około 1 000 sklepów rocznie w Polsce i Rumunii.
Debiut giełdowy Żabki. Pierwsze komentarze z rynku
Grupa Żabka zadebiutowała na warszawskiej giełdzie w czwartek 17 października 2025 roku. Już tego samego dnia z rynku posypały się pierwsze komentarze. Grzegorz Dróżdż, analityk Conotoxia Ltd. (Invest.Cinkciarz.pl), przyznał, że "jak dotąd debiut Grupy Żabka nie wydaje się udany. Jak wskazał, już na etapie przed otwarciem pojawiły się pierwsze sygnały ostrzegawcze.
Jak podaje ponad godzinę po debiucie Grzegorz Dróżdż: "obrót przekracza 24 mln akcji, co oznacza, że już prawie 10 proc. dostępnych na rynku walorów zmieniło właściciela".
"Górna cena ofertowa Żabki wynosiła 21,50 zł za akcję, co przekłada się na kapitalizację 21,5 mld zł. Dla porównania, Dino Polska jest wyceniane na 33,5 mld zł, a Jerónimo Martins, właściciel Biedronki, na 48,1 mld zł. Choć początkowo Żabka wydaje się niżej wyceniona, wskaźnik cena do zysku (C/Z) dla niej wynosi 45, podczas gdy dla Dino to 28, a dla Jerónimo Martins 15,7. To sugeruje, że oczekiwania wobec wzrostu zysków Żabki są znacznie wyższe. Zarząd prognozuje średnioroczny wzrost zysków na poziomie 15 proc. w najbliższych latach, ale wycena po cenie ofertowej akcji sugeruje potrzebę wzrostu na poziomie około 24 proc." – komentuje analityk.
foto: mat. redakcji