Unijna gospodarka na falach. Transport morski odpowiada za niemal połowę wymiany

Unijna gospodarka na falach. Transport morski odpowiada za niemal połowę wymiany

Unia Europejska zdecydowanie stawia na morze. Najnowsze dane Eurostatu pokazują, że w 2023 roku transport morski stanowił już niemal połowę wartości towarów wymienianych między krajami Wspólnoty, a tymi znajdującymi się poza UE. Ten rodzaj transportu znacznie zyskał na znaczeniu w ciągu ostatnich dekad.

Rosnące znaczenie transportu morskiego

W ciągu ostatniego dwudziestolecia łączna wartość towarów importowanych i eksportowanych z UE, przewożonych drogą morską do krajów spoza UE, wzrosła trzykrotnie, osiągając 2 406,3 miliarda euro, w porównaniu do 810,2 miliarda euro dwie dekady wcześniej. 

W 2023 roku transport morski odpowiadał dokładnie za 47,4% wartości towarów wymienianych między UE i krajami spoza UE. W tym czasie transportowany statkami eksport stanowił 43,9% wartości, a import – 51,0%. 

Chociaż transport morski dominuje, inne środki transportu także odgrywają ważne role w unijnej wymianie handlowej. Transport lotniczy na przykład w 2023 roku odpowiadał za 26,2% wartości eksportu oraz 17,4% importu Wspólnoty. Z kolei transport drogowy stanowił 24,1% eksportu i 18,7% importu.

Jak zmieniały się udziały poszczególnych środków transportu na przestrzeni lat 2002-2023?

Zgodnie z danymi Eurostatu, podczas gdy udział towarów importowanych przewożonych drogą morską wzrósł w tym czasie o 9,0 punktów procentowych (pp), to tansport lotniczy odnotował spadek na poziomie 3,6 pp. Transport lądowy zanotował w przypadku importu niewielki, 1-punktowy wzrost. Transport innymi środkami, jak np. rurociągi, spadł o 3,9 pp. 

W przypadku eksportu wzrost na przestrzeni dwóch dekad zanotował transport morski (+4,3 pp), transport lotniczy (+0,4 pp) oraz transport lądowy (+0,1 pp). 4,5-punktowy spadek odnotowały formy transportu zaliczane przez Eurostat to "innych".


foto: stockadobe(yellowboat)

Reklama