Unia Europejska zdecydowanie stawia na morze. Najnowsze dane Eurostatu pokazują, że w 2023 roku transport morski stanowił już niemal połowę wartości towarów wymienianych między krajami Wspólnoty, a tymi znajdującymi się poza UE. Ten rodzaj transportu znacznie zyskał na znaczeniu w ciągu ostatnich dekad.
Rosnące znaczenie transportu morskiego
W ciągu ostatniego dwudziestolecia łączna wartość towarów importowanych i eksportowanych z UE, przewożonych drogą morską do krajów spoza UE, wzrosła trzykrotnie, osiągając 2 406,3 miliarda euro, w porównaniu do 810,2 miliarda euro dwie dekady wcześniej.
W 2023 roku transport morski odpowiadał dokładnie za 47,4% wartości towarów wymienianych między UE i krajami spoza UE. W tym czasie transportowany statkami eksport stanowił 43,9% wartości, a import – 51,0%.
Chociaż transport morski dominuje, inne środki transportu także odgrywają ważne role w unijnej wymianie handlowej. Transport lotniczy na przykład w 2023 roku odpowiadał za 26,2% wartości eksportu oraz 17,4% importu Wspólnoty. Z kolei transport drogowy stanowił 24,1% eksportu i 18,7% importu.
Jak zmieniały się udziały poszczególnych środków transportu na przestrzeni lat 2002-2023?
Zgodnie z danymi Eurostatu, podczas gdy udział towarów importowanych przewożonych drogą morską wzrósł w tym czasie o 9,0 punktów procentowych (pp), to tansport lotniczy odnotował spadek na poziomie 3,6 pp. Transport lądowy zanotował w przypadku importu niewielki, 1-punktowy wzrost. Transport innymi środkami, jak np. rurociągi, spadł o 3,9 pp.
W przypadku eksportu wzrost na przestrzeni dwóch dekad zanotował transport morski (+4,3 pp), transport lotniczy (+0,4 pp) oraz transport lądowy (+0,1 pp). 4,5-punktowy spadek odnotowały formy transportu zaliczane przez Eurostat to "innych".
foto: stockadobe(yellowboat)