Polski sektor handlu z poruszającym apelem. Prosi o wsparcie

Polski sektor handlu z poruszającym apelem. Prosi o wsparcie

Wśród poszkodowanych w wyniku powodzi nie brakuje detalistów, którzy muszą mierzyć się nie tylko z bezpośrednimi skutkami powodzi takimi jak zniszczenia budynków i sprzętu czy utrata towaru, lecz także z wyzwaniami biznesowymi i administracyjnymi. Polska Izba Handlu (PIH) apeluje w ich imieniu o wsparcie. To jest potrzebne w czterech obszarach. 

"Działanie handlu na terenach objętych powodzią w najbliższych tygodniach będzie znacząco utrudnione. Pamiętajmy, że wielu pracowników sklepów i współpracujących z nimi podmiotów jest ofiarami powodzi, więc zajmuje się ratowaniem własnego dobytku, duża część z nich włącza się także w działania pomocowe" – informuje w oficjalnym piśmie Maciej Ptaszyński, prezes PIH.

Wsparcie potrzebne na już

Terminy płatności, ubezpieczenia, limity kredytów kupieckich oraz kontrole sanepidu i inspektorów – organizacja reprezentująca polski sektor handlu detalicznego wylistowała obszary, w których wsparcie jest potrzebne już teraz, albo też będzie potrzebne w ciągu nadchodzących dni i tygodni. Główną osią apelu jest uproszczenie procedur, które mogą znacznie komplikować powrót do normalności. 

"W najbliższych miesiącach poszkodowani przedsiębiorcy mogą mieć problem z płynnością finansową" – informuje PIH apelując przy tym o odgórną regulację pozwlającą im na późniejszą spłatę zobowiązań wobec kontrahentów. Kolejnym wyzwaniem, przed którym stanie wielu detalistów jest przejście procedury ubezpieczeniowej. 

"Choćby ze względu na utrudniony dojazd do wielu zalanych placówek procesy te będą utrudnione. Podczas oględzin koniecznych do wydania decyzji o przyznaniu świadczeń w sklepach nadal będą więc znajdować się artykuły spożywcze, które leżały na półkach jeszcze przed zalaniem, a powinny one zostać natychmiastowo zutylizowane. Zalegające psujące się produkty będą bowiem powodować zagrożenie sanitarno-epidemiologiczne dla pracowników sklepów i okolicznych mieszkańców. Mogą także uszkodzić sprzęt, a zatem przyczynić się do jeszcze większych strat ponoszonych przez poszkodowanych przez powódź przedsiębiorców. Procedura ubezpieczeniowa musi zostać uproszczona" – podnosi Polska Izba Handlu.

Wśród kolejnych postulatów organizacji znajduje się zwiększenie limitów kredytów kupieckich, które mogłyby umożliwić im szybsze przywrócenie sklepu do funkcjonowania, a także uproszczenia procedur związanych z kontrolą placówek handlowych m.in. przez sanepid oraz inspektorów nadzoru budowlanego.


foto: mat. redakcji

Reklama