Grupa AMBRA osiągnęła w roku obrotowym 2023/2024 wzrost przychodów ze sprzedaży o 4,3%. Na wynik ten negatywnie wpłynął niski poziom nastrojów konsumenckich i inflacja. Dzięki udanej akwizycji w Rumunii, sprzedaż na tym rynku rosła najbardziej dynamicznie.
Wzrost wartości i wolumenu sprzedaży
Pomimo trudnych warunków rynkowych wartościowy wzrost sprzedaży został osiągnięty we wszystkich głównych kategoriach, z wyjątkiem alkoholi mocnych. Wolumen sprzedaży wzrósł o 1,1%, przede wszystkim w kategorii win spokojnych. Na największym rynku działalności Grupy AMBRA, czyli w Polsce, sprzedaż wzrosła o 4,2%.
Powyżej tempa wzrostu rynku rosła sprzedaż marek mainstreamowych takich jak DORATO, FRESCO, czy PORTADA. Jeszcze szybciej rosła sprzedaż win WINIARNIA ZAMOJSKA czy bezalkoholowego CIN&CIN Free. Obydwa produkty doskonale wpisały się w trendy popularności produktów regionalnych oraz umiarkowanej konsumpcji alkoholu.
Ambra wzmacnia pozycję w Rumunii. Czechy i Słowacja na minusie
Udana akwizycja w Rumunii pozwoliła osiągnąć na tym rynku wzrost sprzedaży na poziomie 26,4% (w walucie lokalnej). Motorami wzrostu była przejęta w wyniku akwizycji marka PELIN CARPATIN i ZAREA – lider rumuńskiego rynku win musujących. Zakończony rok był kolejnym rokiem rozbudowy pozycji rynkowej Grupy AMBRA w Rumunii, a udział sprzedaży na tym rynku w przychodach Grupy osiągnął 19,2%.
W Czechach i Słowacji przychody spadły natomiast o 6,0% (w walutach lokalnych), co było konsekwencją utrzymującej się wysokiej wrażliwości rynku czeskiego na wprowadzone podwyżki cen.
Koszty przerosły sprzedaż
Koszty działalności operacyjnej Grupy rosły szybciej niż sprzedaż – o 8,8%, przede wszystkim w wyniku ciągłej presji płacowej, co przełożyło się na spadek zysku operacyjnego EBIT o 4,0%, a zysku netto przypadającego akcjonariuszom jednostki dominującej o 10,4%.
foto: mat. prasowe