W sierpniu 2024 roku ceny w polskich sklepach detalicznych wzrosły o 4,3% rok do roku, co jest kolejnym sygnałem świadczącym o nasilającej się na rynku drożyźnie. Według najnowszego raportu UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito, spośród 17 monitorowanych kategorii produktowych 16 odnotowało wzrost cen, co stanowi zauważalną zmianę w porównaniu z poprzednimi miesiącami, kiedy to cztery kategorie utrzymywały się na minusie.
Wzrost cen przyspiesza. Te kategorie podrożały najbardziej
Najbardziej podrożały napoje bezalkoholowe, które zdrożały o 10,2% rdr., oraz słodycze i desery – o 9,3% rdr. Co ciekawe, do najbardziej drożejących kategorii dołączyły owoce i warzywa, które zazwyczaj w okresie letnim są tańsze. W sierpniu owoce zdrożały o 9,1%, a warzywa o 6,3%. Eksperci wskazują, że na te podwyżki miały wpływ trudne warunki pogodowe, w tym wiosenne przymrozki oraz letnie upały, podtopienia i gradobicia, które zniszczyły uprawy.
Chemia gospodarcza, która w lipcu zajmowała czwarte miejsce w rankingu drożyzny, spadła na piątą pozycję, notując wzrost cen o 5,3% rdr. Zaskakującym wzrostem były także ceny tłuszczów, które wcześniej utrzymywały się na minusie, a w sierpniu podrożały o 0,4%.
Tylko te kategorie tanieją. Nie potrwa to jednak długo
Jedyną kategorią, która zanotowała w sierpniu 2024 roku spadek, były produkty sypkie, takie jak cukier, mąka czy sól. Ich ceny spadły o 3,9% rdr. Mimo tego, eksperci przewidują, że w nadchodzących miesiącach sytuacja może ulec zmianie, gdyż zmniejszone plony na świecie mogą wpłynąć na wzrost cen tych produktów.
Wzrosty cen na rynku detalicznym są rezultatem rosnących kosztów produkcji, energii i paliw, a także powrotu podstawowej stawki VAT na wybrane produkty. Zdaniem dr Orpycha właśnie ten ostatni czynnik wpływa na comiesięczne słabnięciu siły nabywczej konsumentów. Do tego, jak podkreśla dr Artur Fiks, upalne lato zwiększyło popyt na napoje, co producenci i sprzedawcy wykorzystali, podbijając ich ceny.
Źródło danych: Dane pochodzą z cyklicznego raportu "Indeks cen w sklepach detalicznych" autorstwa UCE RESEARCH i Uniwersytetu WSB Merito. Analiza pokazuje średnią wartość cenową, notowaną miesiąc do miesiąca i rok do roku. W najnowszej odsłonie porównano wyniki z sierpnia 2024 r. i z analogicznego okresu 2023 r. Dotyczyło to 17 kategorii i ponad 100 najczęściej wybieranych przez konsumentów produktów codziennego użytku.
foto: mat. redakcji