Monika Melnicka, CEDC: Od 2016 roku jesteśmy liderem w naszej kategorii

Monika Melnicka, CEDC: Od 2016 roku jesteśmy liderem w naszej kategorii

Rynek alkoholi w Polsce zmienia się – podobnie jak preferencje konsumentów. Podczas gdy cały rynek wódek od kilku lat mierzy się z ujemną dynamiką sprzedaży, smakowe warianty systematycznie powiększają swoje udziały. Liderem w tej perspektywicznej kategorii od 2016 roku jest należąca do Grupy Maspex marka Soplica. O podłożach tego sukcesu rozmawiamy z Moniką Melnicką, Marketing Managerem.

Największy producent wódki smakowej w Polsce

Na przestrzeni ostatnich lat Soplica odniosła spektakularny sukces na rynku alkoholowym. W 2016 roku marka wskoczyła na pozycję lidera wódek smakowych w Polsce. Jak zauważa Monika Melnicka, od tego czasu Soplica nie tylko utrzymuje swoją pozycję, ale także dynamicznie się rozwija, zwiększając udział na rynku, który sam w sobie rośnie.

Rynek wódek smakowych cały czas rośnie. Osiem lat temu odpowiadały one za 18,8% sprzedaży całej wódki. Teraz zajmują już niemal 30% rynku. Podobnie rośnie także Soplica. W 2016 roku zajmując pozycję lidera odpowiadała za 24% kategorii wódek smakowych. Obecnie w tym dużo większym rynku zajmuje już niemal 32%.

Monika Melnicka, Marketing Manager w Grupie Maspex

Odważny krok. Soplica postawiła na nowe smaki

Wzrost udziałów rynkowych Soplicy nie jest przypadkiem. Jednym z kluczowych momentów w rozwoju marki była zmiana podejścia do strategii na polskim rynku. W 2019 roku Soplica zaczęła bowiem otwierać się na zupełnie nowe smaki.

Do tej pory Soplica była głównie kojarzona ze smakami zimowymi oraz typowo polskimi. Podstawę naszego portfolio tworzyła m.in. wiśnia, pigwa, orzech laskowy czy malina. Przez długi czas tłumaczyliśmy sobie, że możemy być obecni wyłącznie w typowo polskich smakach. Okazało się, że jest to dobry, ale zbyt delikatny kierunek.

Monika Melnicka, Marketing Manager w Grupie Maspex

W 2019 roku Soplica po raz pierwszy wprowadziła na rynek trzy cytrynowe smaki: Cytryna z Miętą, Cytryna z Pigwą oraz Cytryna z Maliną. Już w 2022 roku marka odważyła się na kolejny ruch – w sklepach zadebiutowała Cytrynówka z dodatkiem świeżych cytryn na stuprocentowym naturalnym maceracie. Jak przyznaje Monika Mielnicka, to właśnie ta nowość pomogła marce w osiągnięciu rekordowych 32-procentowych udziałów w rynku. W 2023 roku Soplica wyszła jednak o krok dalej wprowadzając sezonową linię egzotycznych smaków.

Wprowadziliśmy zupełnie niestandardowe smaki jak dla Soplicy. Na rynku pojawiły się połączenia: mango-marakuja, arbuz-mięta oraz limonka-pomarańcza

Monika Melnicka, Marketing Manager w Grupie Maspex

Soplica nie spoczęła jednak na laurach. W 2024 roku marka ponownie wprowadziła na rynek egzotyczną linię wzbogacając ją o dwa nowe smaki. Jak podsumowuje Monika Melnicka, to właśnie wyjście poza kojarzone z zimą i polskością smakami było jednym z najważniejszych w ostatnich latach sukcesów Soplicy. 


foto: Monika Melnicka, Marketing Manager w Grupie Maspex (mat. redakcji)

Reklama