Polskie sieci chcą działać wspólnie. Dyskonty zyskują bardzo mocnego przeciwnika?

Polskie sieci chcą działać wspólnie. Dyskonty zyskują bardzo mocnego przeciwnika?

W ostatnich dniach sierpnia br. do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów trafił wniosek dotyczący zamiaru koncentracji dużych podmiotów na polskim rynku detalicznym. Sprawa dotyczy utworzenia wspólnego przedsiębiorcy. Miałby on reprezentować takie podmioty jak SPS Handel sp. z o.o., PGS (Polską Grupę Supermarketów) czy Powszechną Spółdzielnię Spożywców "Społem" w Białymstoku. 

Polskie sieci chcą robić wspólnie zakupy

Koncentracja ma na celu utworzenie wspólnej firmy, której działalność będzie opierać się na nabywaniu i sprzedaży artykułów konsumpcyjnych codziennego użytku. Nowy podmiot będzie działał zarówno w obszarze detalicznym, jak i hurtowym, sprzedając produkty do sieci sklepów własnych oraz franczyzowych organizowanych przez wnioskodawców.

Wniosek do UOKiK-u złożyli wspólnie:

  • Zbigniew Paczóski, który jest właścicielem sieci Topaz,
  • Spółka SPS Handel, do której należą sieci sklepów Prim, Bit i Zielony Market, 
  • PGS (Polska Grupa Supermarketów), która skupia takie marki jak Top Market, Delica czy Minuta8,
  • Powszechna Spółdzielnia Spożywców "Społem" w Białymstoku

Cel jest jasny

Utworzony przedsiębiorca mógłby odpowiadać za zakupy do wszystkich sieci objętych koncentracją i jest klasycznym przykładem współpracy dużych podmiotów rynkowych, która może przynieść korzyści zarówno konsumentom, jak i przedsiębiorstwom uczestniczącym w przedsięwzięciu. 

W minionym roku sojusz zakupowy nawiązało Auchan i Intermarche. Jeszcze wcześniej Grupa Carrefour powołała centralne europejskie biuro zakupów, którego celem było połączenie negocjacji handlowych dla sześciu rynków. Każde z tych działań wzmacnia pozycję negocjacyjną detalisty i umożliwia uzyskanie niższych cen.

Oczekuje się, że UOKiK w najbliższych miesiącach przeanalizuje szczegóły koncentracji i wyda decyzję w tej sprawie.


foto: mat. redakcji

Reklama