Dino pokazało wyniki finansowe. Zyski poniżej oczekiwań

Dino pokazało wyniki finansowe. Zyski poniżej oczekiwań

Grupa Dino Polska opublikowała wyniki finansowe za pierwsze półrocze oraz drugi kwartał 2024 roku. Przychody ze sprzedaży od stycznia do czerwca wyniosły 13,9 mld złotych, co oznacza wzrost o 15,1% w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego.

Sprzedaż Dino w pierwszym półroczu 2024

Podczas pierwszych sześciu miesięcy 2024 roku Dino Polska zainwestowało 696 mln zł w rozwój sieci handlowej i infrastruktury logicznej, co oznacza wzrost o 22% w stosunku do poprzedniego roku. Skumulowana wartość nakładów inwestycyjnych firmy w ostatnich pięciu latach przekroczyła  6 mld zł.

Ponad 15-procentowy wzrost przychodów ze sprzedaży został wsparty zarówno zwiększeniem liczby klientów, jak i większą ilością produktów kupowanych podczas jednej wizyty w sklepach. Jak wynika z danych firmy, dynamika sprzedaży like-for-like (LfL), czyli w sklepach funkcjonujących od co najmniej roku, osiągnęła poziom 6,4% w pierwszym półroczu 2024 roku. 

Pomimo wzrostu przychodów, Dino Polska odnotowało spadek EBITDA o 1,6% w ujęciu rocznym, co jest wynikiem wzrostu kosztów operacyjnych i inwestycyjnych. Marża EBITDA spadła o 1,2 punktu procentowego, do poziomu 7,28%.

Zyski poniżej oczekiwań

Szczególną uwagę przykuwają jednak wyniki za drugi kwartał w Dino Polska. Dino odnotowało w tym czasie zysk netto w wysokości 347,87 mln zł, co przekłada się na spadek w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego, kiedy to zysk wyniósł 362,19 mln zł. Dino Polska nie spełniło tym samym oczekiwań analityków, co spowodowało negatywne reakcje na giełdzie – kurs akcji spółki spadł w pierwszych minutach piątkowej sesji o około 13%.

W drugim kwartale 2024 roku Dino Polska odnotowało również spadek zysku operacyjnego (EBIT), który wyniósł 421,7 mln zł, co jest wynikiem o około 15% niższym od prognoz analityków, zakładających zysk na poziomie 498,7 mln zł. EBITDA grupy wyniosła 520,6 mln zł, co oznacza spadek o 8,9% rok do roku, podczas gdy konsensus rynkowy zakładał wynik na poziomie 595,7 mln zł. 

Zdaniem niektórych słabsze wyniki Dino dało się przewidzieć. Jak zauważył Janusz Pięta z BM Banku w komentarzu dla PAP Biznes, można było spodziewać się tego po opublikowaniu wyników właściciela Biedronka. Przypomnijmy, że w pierwszym półroczu Biedronka zanotowała spadek sprzedaży lfl. Jak zauważa cytowany przez money.pl analityk w odniesieniu do Dino "konsensus powstał na bazie prognoz sprzed wyników grupy Jeronimo Martins".


foto: mat. redakcji

Reklama