Drożyzna znowu zawitała do sklepów? 9 na 13 sieci podniosło w lipcu ceny

Drożyzna znowu zawitała do sklepów? 9 na 13 sieci podniosło w lipcu ceny

Średnia cena koszyka zakupowe przebiła w lipcu 2024 roku barierę 300 zł – wskazuje w najnowszym raporcie ASM Sales Force Agency. Najbardziej poszły w górę ceny napojów, za które płacimy już o 20% więcej niż przed rokiem. To jednak nie koniec listy podwyżek.

Widać wzrosty cen w sklepach

Według danych GUS inflacja w lipcu 2024 wyniosła 4,2% w ujęciu rocznym. Natomiast w stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 1,4%. To czwarty z rzędu miesiąc ze wzrostem inflacji. Według badania ASM Sales Force Agency spośród 13 analizowanych w lipcu br. sieci handlowych, w przypadku 9 odnotowano wzrost. Dotyczy to zarówno wzrostu cen w perspektywie miesiąca, jak i roku.

Porównanie sumy koszyka ASM Sales Force Agency w poszczególnych sieciach na przestrzeni roku (foto: ASM Sales Force Agency)

Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów z koszyka ASM Sales Force Agency pokazuje, że w lipcu 2024 r. względem 2023 roku podrożało 5 na 10 analizowanych kategorii produktów: napoje, nabiał, słodycze, produkty sypkie oraz używki i piwo. W ujęciu rok do roku spadek odnotowały natomiast produkty tłuszczowe (18,68%), chemia domowa i kosmetyki (2,19%), dodatki (0,70%), mięso, wędliny i ryby (0,32%) oraz mrożonki (0,18%).

W największym stopniu zdrożały napoje. W lipcu br. wzrost ten wyniósł 20,06% wobec 2023 r. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii mrożonki (w lipcu 2024 r. taniej o 0,18%).

Które sklepy wypadły najlepiej?

Lipcowe badanie nie tylko ujawniło wahania cenowe w przypadku poszczególnych produktów, ale także w konkretnych sklepach. Okazało się, że w zestawieniu pokazującym najtańsze sklepy w Polsce pierwsze miejsce zajęła sieć Auchan, która w minionym miesiącu oferowała 18 (spośród 40 analizowanych) produktów w cenach minimalnych.

Jak widzimy na poniższym wykresie w sieciach Kaufland i Makro Cash & Carry znalazły się w tym czasie po 2 najtańsze produkty a w sklepach Aldi, Carrefour, Dino, E.Leclerc, Netto i POLOmarket po 1 produkcie w cenach minimalnych na 40 analizowanych.

Liczba najtańszych badanych produktów w poszczególnych sieciach handlowych (foto: ASM Sales Force Agency)

Z kolei liderem pod względem spadków cen okazał się w lipcu Selgros (Cash&Carry), w którym suma za koszyk ASM spadła o 6,8% rok do roku.

Najwięcej najdroższych badanych produktów (25) można było w lipcu br. znaleźć w sieci Netto. Kolejno uplasowały się sklepy POLOmarket (6 produktów) i Dino (5 produktów). Następnie Carrefour, Kaufland, Selgros Cash & Carry (po 4 produkty), Aldi i Lidl (po 3 produkty) oraz sklepy Biedronka, E.Leclerc i  Intermarchė z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.

Liczba najdroższych badanych produktów w poszczególnych sieciach handlowych (foto: ASM Sales Force Agency)

Źródło danych: Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż̇ online, jak i offline). 


foto: mat. redakcji

Reklama