Ostrzeżenia na zadziałały? UOKiK wszczyna postępowania wobec 10 spółek

Ostrzeżenia na zadziałały? UOKiK wszczyna postępowania wobec 10 spółek

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął 10 postępowań wobec gigantów, którzy nie płacili na czas swoim kontrahentom. Wśród nich znalazł się producent i dystrybutor napojów Coca Cola HBC Polska, sieć aptek DOZ czy Padma. 

10 postępowań w toku. Wielkie firmy nie płaciły kontrahentom

Zaczęło się od tzw. wystąpienia miękkiego. Przed wszczęciem postępowania Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) zasygnalizował dziesięciu spółkom nieprawidłowości w obszarze praktyk płatniczych oraz zdyscyplinował je do niezwłocznej poprawy. Wiele wskazuje na to, że "upomnienia" te nie przyniosły pożądanego rezultatu.

W poniedziałek 19 sierpnia Urząd poinformował o wszczęciu postępowania wobec dziesięciu spółek, które nie płacą w terminie swoim dostawcom. Wśród nich znalazł się także producent i dystrybutor napojów takich marek jak Coca Cola, Fanta czy Sprite. Mowa o działającym w Polsce podmiocie Coca Cola HBC Polska.

UOKiK wszczął także postępowania wobec spółek: Delpharm Poznań, DOZ S.A. Direct sp.k., Emerlog, Mahle Behr Ostrów Wielkopolski, Padma, Przedsiębiorstwo Budowlane GRANIT, Suder & Suder, Teva Pharmaceuticals Polska, Track Tec Koltram.

Widmo dużych kar finansowych

Urząd podkreśla w komunikacie, że spółki wiedziały o skutkach braku poprawy ich dyscypliny płatniczej. "(...) niedopuszczalne jest, aby duże firmy nie płaciły na czas swoim mniejszym kontrahentom. Tym bardziej, że w toku wystąpień miękkich poinformowaliśmy przedsiębiorców, że brak poprawy ich dyscypliny płatniczej może skutkować wszczęciem postępowania i w konsekwencji karą finansową" – informuje Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Postępowania trwają. Przedsiębiorcy mogą spodziewać się dotkliwych kar finansowych. Jak informuje UOKiK, będą one wyliczane na podstawie znowelizowanej w 2022 roku ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w spełnianiu świadczeń pieniężnych.

Prezes UOKiK pod uwagę będzie brał nie tylko wartość przeterminowanych płatności i długość opóźnień, lecz również wagę i okoliczności naruszenia, działania podjęte przez przedsiębiorcę z własnej inicjatywy w celu zaprzestania naruszenia oraz współpracę z Urzędem w toku postępowania.


foto: mat. redakcji

Reklama