Carrefour sprawdza gotowość do systemu kaucyjnego w pilotażowym projekcie

Carrefour sprawdza gotowość do systemu kaucyjnego w&nbsppilotażowym projekcie

Carrefour Polska, InPost oraz PolKa - Polska Kaucja wraz z Muszynianką rozpoczynają próbny rozruch systemu, w ramach którego mieszkańcy stolicy będą mogli odpłatnie oddawać zużyte opakowania ze szkła, plastiku i aluminium w 36 lokalizacjach.

Celem pilotażu jest przetestowanie gotowości partnerów do startu systemu kaucyjnego w dniu 1 stycznia 2025 roku, zmiana nawyków konsumenckich oraz edukacja społeczeństwa w myśl nowej zasady: „nie wyrzucaj, nie zgniataj, oddaj w punkcie zakupu i odbierz kaucję”.

Segregacja za zwrot kaucji

W ramach pilotażu odpłatnie będą odbierane od klientów 3 frakcje opakowań: szklane butelki zwrotne, butelki PET do pojemności 3 litrów oraz puszki aluminiowe do pojemności 1 litra.

Zbiórka w sklepach Carrefour odbywać się będzie automatycznie, czyli do wyspecjalizowanych maszyn sortujących, tzw. butelkomatów i początkowo realizowana będzie w 4 warszawskich hipermarketach (Carrefour Atrium Reduta, Carrefour Westfield Arkadia, Carrefour Galeria Wileńska, Carrefour Plac Unii) oraz 2 podwarszawskich supermarketach (Carrefour Otwock, ul. Matejki oraz Carrefour Żyrardów, ul. 1 Maja).

Następnie, w kolejnych tygodniach, obejmie ona kolejne sklepy własne Carrefour na terenie Warszawy i okolic. Łącznie w pilotażu weźmie udział 36 sklepów różnych formatów należących do tej sieci.

Zgodnie z założeniami ustawy kaucyjnej, od 1 stycznia 2025 roku, klienci którzy będą oddawać butelki i puszki w miejscach zakupu napojów, otrzymają za nie zwrot wpłaconej kaucji w gotówce.

W pilotażu realizowanym w warszawskich sklepach Carrefour, klienci, w zamian za oddane opakowania, otrzymają zapłatę w postaci e-bonów drukowanych bezpośrednio przez butelkomaty, którymi od razu będą mogli zapłacić za zakupy w sklepach sieci.

E-bony należy jednak zrealizować tego samego dnia i w sklepie, w którym zostały oddane odpady.

Finalna kwota e-bonu będzie opiewała na 50 groszy za każdą oddaną szklaną butelką zwrotną oraz po 5 groszy za każdą oddaną butelkę PET (do pojemności 3 litrów) oraz puszkę aluminiową (do pojemności 1 litra).

Początkowo pilotaż będzie obejmował wyłącznie butelki i puszki z oferty całej sieci Carrefour, a następnie także inne dostępne na rynku, w tym także w sklepach konkurencji.

Konsumenci będą musieli zmienić przyzwyczajenia

Celem realizowanego pilotażu jest przetestowanie systemów zbiórki automatycznej, procesów logistycznych oraz organizacyjnych w ramach nadchodzącego systemu kaucyjnego, a także zmiana nawyków konsumenckich.

Do tej pory Polacy byli zachęcani do segregacji odpadów oraz maksymalnego zmniejszania ich objętości, poprzez zgniatanie butelek i puszek, aby zajmowały one jak najmniej miejsca.

Wraz z wejściem systemu kaucyjnego, czyli od 1 stycznia 2025 roku, a także w ramach realizowanego w sklepach Carrefour pilotażu, ważna będzie zmiana tych przyzwyczajeń.

Klienci otrzymają zwrot kaucji lub zapłatę za oddane opakowania, ale tylko i wyłącznie w przypadku oddania do sklepów opakowań nie zgniecionych, a także z czytelnym kodem kreskowym.

Jak zaznacza Justyna Orzeł, Wiceprezeska i Sekretarz Generalna Carrefour Polska, uruchomienie pilotażu system kaucyjnego w sklepach Carrefour w Warszawie, przyniesie wiele korzyści miastu i jego mieszkańcom.

Rozpoczynający się pilotaż to nie tylko świetna wiadomość dla mieszkańców stolicy, którzy zyskają dostęp do 45 zwrotomatów, ale to także doskonała okazja na pełne przetestowanie rozwiązań logistycznych, systemu IT, zbiórki opakowań w punktach handlowych oraz ich recyklingu, aby 1 stycznia 2025 roku przebiegł dla wszystkich spokojnie.

Magdalena Markiewicz, Prezes PolKa - Polska Kaucja

Jak dodaje Magdalena Markiewicz, warto pamiętać również o obowiązujących poziomach zbiórki. W 2029 r. Polska powinna osiągnąć 90 proc. selektywnej zbiórki opakowań po napojach. Bez systemu kaucyjnego nie jest to możliwe.

Ruszamy z testami z jedną z największych sieci handlowych w Polsce, a docelowo chcemy zdobyć znaczący udział w rynku, dzięki współpracy z wieloma sieciami handlowymi. Nasz pilotaż ma na celu przetestowanie maszyn RVM z różnymi producentami, zachęcanie i edukację klientów oraz zbudowanie nawyków niezgniatania opakowań, w związku z wchodzącym od 1 stycznia 2025 systemem kaucyjnym.

Waldemar Brzoska, dyrektor biura ekspansji InPost

Pilotaż systemu kaucyjnego w Warszawie potrwa 4 miesiące.

Patronatem honorowym objęły go: Wody Polskie, Lasy Państwowe oraz organizacja Biznes dla Klimatu. Partnerem merytorycznym wdrożenia została natomiast organizacja Rodzice dla Klimatu.


Fot.: inf. prasowa
 

Reklama