Carrefour Polska, InPost oraz PolKa - Polska Kaucja wraz z Muszynianką rozpoczynają próbny rozruch systemu, w ramach którego mieszkańcy stolicy będą mogli odpłatnie oddawać zużyte opakowania ze szkła, plastiku i aluminium w 36 lokalizacjach.
Celem pilotażu jest przetestowanie gotowości partnerów do startu systemu kaucyjnego w dniu 1 stycznia 2025 roku, zmiana nawyków konsumenckich oraz edukacja społeczeństwa w myśl nowej zasady: „nie wyrzucaj, nie zgniataj, oddaj w punkcie zakupu i odbierz kaucję”.
Segregacja za zwrot kaucji
W ramach pilotażu odpłatnie będą odbierane od klientów 3 frakcje opakowań: szklane butelki zwrotne, butelki PET do pojemności 3 litrów oraz puszki aluminiowe do pojemności 1 litra.
Zbiórka w sklepach Carrefour odbywać się będzie automatycznie, czyli do wyspecjalizowanych maszyn sortujących, tzw. butelkomatów i początkowo realizowana będzie w 4 warszawskich hipermarketach (Carrefour Atrium Reduta, Carrefour Westfield Arkadia, Carrefour Galeria Wileńska, Carrefour Plac Unii) oraz 2 podwarszawskich supermarketach (Carrefour Otwock, ul. Matejki oraz Carrefour Żyrardów, ul. 1 Maja).
Następnie, w kolejnych tygodniach, obejmie ona kolejne sklepy własne Carrefour na terenie Warszawy i okolic. Łącznie w pilotażu weźmie udział 36 sklepów różnych formatów należących do tej sieci.
Zgodnie z założeniami ustawy kaucyjnej, od 1 stycznia 2025 roku, klienci którzy będą oddawać butelki i puszki w miejscach zakupu napojów, otrzymają za nie zwrot wpłaconej kaucji w gotówce.
W pilotażu realizowanym w warszawskich sklepach Carrefour, klienci, w zamian za oddane opakowania, otrzymają zapłatę w postaci e-bonów drukowanych bezpośrednio przez butelkomaty, którymi od razu będą mogli zapłacić za zakupy w sklepach sieci.
E-bony należy jednak zrealizować tego samego dnia i w sklepie, w którym zostały oddane odpady.
Finalna kwota e-bonu będzie opiewała na 50 groszy za każdą oddaną szklaną butelką zwrotną oraz po 5 groszy za każdą oddaną butelkę PET (do pojemności 3 litrów) oraz puszkę aluminiową (do pojemności 1 litra).
Początkowo pilotaż będzie obejmował wyłącznie butelki i puszki z oferty całej sieci Carrefour, a następnie także inne dostępne na rynku, w tym także w sklepach konkurencji.
Konsumenci będą musieli zmienić przyzwyczajenia
Celem realizowanego pilotażu jest przetestowanie systemów zbiórki automatycznej, procesów logistycznych oraz organizacyjnych w ramach nadchodzącego systemu kaucyjnego, a także zmiana nawyków konsumenckich.
Do tej pory Polacy byli zachęcani do segregacji odpadów oraz maksymalnego zmniejszania ich objętości, poprzez zgniatanie butelek i puszek, aby zajmowały one jak najmniej miejsca.
Wraz z wejściem systemu kaucyjnego, czyli od 1 stycznia 2025 roku, a także w ramach realizowanego w sklepach Carrefour pilotażu, ważna będzie zmiana tych przyzwyczajeń.
Klienci otrzymają zwrot kaucji lub zapłatę za oddane opakowania, ale tylko i wyłącznie w przypadku oddania do sklepów opakowań nie zgniecionych, a także z czytelnym kodem kreskowym.
Jak zaznacza Justyna Orzeł, Wiceprezeska i Sekretarz Generalna Carrefour Polska, uruchomienie pilotażu system kaucyjnego w sklepach Carrefour w Warszawie, przyniesie wiele korzyści miastu i jego mieszkańcom.
Jak dodaje Magdalena Markiewicz, warto pamiętać również o obowiązujących poziomach zbiórki. W 2029 r. Polska powinna osiągnąć 90 proc. selektywnej zbiórki opakowań po napojach. Bez systemu kaucyjnego nie jest to możliwe.
Pilotaż systemu kaucyjnego w Warszawie potrwa 4 miesiące.
Patronatem honorowym objęły go: Wody Polskie, Lasy Państwowe oraz organizacja Biznes dla Klimatu. Partnerem merytorycznym wdrożenia została natomiast organizacja Rodzice dla Klimatu.
Fot.: inf. prasowa