Dane z najnowszego raportu Consumer Panel Services GfK potwierdziły ponurą tendencję widoczną na polskim rynku handlowych już od lat. Niezależny handel kurczy się, napędzając tym samym cały rynek. Jednocześnie liczba sklepów funkcjonujących w ramach sieci rośnie.
Liczba sklepów spożywczych w Polsce
O tym, że liczba sklepów w Polsce zmniejsza się, wiemy od lat. Najnowsze dane GfK ujawniły jednak, że formatem napędzającym ten spadek są niezależne placówki. Zgodnie z danymi z raportu Consumer Panel Services GfK, w Polsce funkcjonuje obecnie 55 tys. sklepów sprzedających produkty FMCG. To o ponad 2,3 tys. placówek mniej niż jeszcze rok wcześniej. Oznacza to, że na przestrzeni dwunastu miesięcy zamknęło się 2% sklepów funkcjonujących w Polsce.
Sieci rządzą krajowym rynkiem
Krajowy rynek handlowy kurczy się. Okazuje się jednak, że nie każdy sklep radzi sobie tak samo. Spośród 55 tys. placówek zdecydowaną większość stanowią już te zrzeszone w różnych sieciach.
Jak wynika z danych firmy CPS GfK, w 2023 roku już ponad 70% funkcjonujących w Polsce sklepów spożywczych stanowiły te działające w ramach sieci. Ich liczba wzrosła o 5 punktów procentowych wynosząc w 2024 roku do 40,3 tys. To między innymi placówki takie jak chociażby sklepy Żabka, których w Polsce działa już ponad 10 tys.
W tym samym czasie z dnia na dzień z rynku znikają kolejne niezależne sklepy. W 2023 roku niezależny handel zajmował już zaledwie około jednej czwartej rynku handlowego w Polsce. Liczba sklepów prowadzonych przez właścicieli niezwiązanych z żadną siecią wyniosła w 2023 roku 14,5 tys. placówek. Na przestrzeni tego czasu spadła ona aż o 18% rok do roku.
Niezależne sklepy stawiają na specjalizację
Interesującym zjawiskiem na rynku FMCG w Polsce jest stabilny poziom liczby sklepów specjalistycznych. Zgodnie z "Raportem Strategicznym", w 2023 roku na rynko działało 22 860 sklepów specjalistycznych, takich jak sklepy rybne, piekarnie, mięsne oraz warzywno-owocowe.
foto: mat. prasowe