Niezależne sklepy spożywcze bez szans? Ich liczba maleje w 18% tempie

Niezależne sklepy spożywcze bez szans? Ich liczba maleje w 18% tempie

Dane z najnowszego raportu Consumer Panel Services GfK potwierdziły ponurą tendencję widoczną na polskim rynku handlowych już od lat. Niezależny handel kurczy się, napędzając tym samym cały rynek. Jednocześnie liczba sklepów funkcjonujących w ramach sieci rośnie.

Liczba sklepów spożywczych w Polsce

O tym, że liczba sklepów w Polsce zmniejsza się, wiemy od lat. Najnowsze dane GfK ujawniły jednak, że formatem napędzającym ten spadek są niezależne placówki. Zgodnie z danymi z raportu Consumer Panel Services GfK, w Polsce funkcjonuje obecnie 55 tys. sklepów sprzedających produkty FMCG. To o ponad 2,3 tys. placówek mniej niż jeszcze rok wcześniej. Oznacza to, że na przestrzeni dwunastu miesięcy zamknęło się 2% sklepów funkcjonujących w Polsce.

Sieci rządzą krajowym rynkiem

Krajowy rynek handlowy kurczy się. Okazuje się jednak, że nie każdy sklep radzi sobie tak samo. Spośród 55 tys. placówek zdecydowaną większość stanowią już te zrzeszone w różnych sieciach. 

Jak wynika z danych firmy CPS GfK, w 2023 roku już ponad 70% funkcjonujących w Polsce sklepów spożywczych stanowiły te działające w ramach sieci. Ich liczba wzrosła o 5 punktów procentowych wynosząc w 2024 roku do 40,3 tys. To między innymi placówki takie jak chociażby sklepy Żabka, których w Polsce działa już ponad 10 tys. 

W tym samym czasie z dnia na dzień z rynku znikają kolejne niezależne sklepy. W 2023 roku niezależny handel zajmował już zaledwie około jednej czwartej rynku handlowego w Polsce. Liczba sklepów prowadzonych przez właścicieli niezwiązanych z żadną siecią wyniosła w 2023 roku 14,5 tys. placówek. Na przestrzeni tego czasu spadła ona aż o 18% rok do roku. 

Niezależne sklepy stawiają na specjalizację

Interesującym zjawiskiem na rynku FMCG w Polsce jest stabilny poziom liczby sklepów specjalistycznych. Zgodnie z "Raportem Strategicznym", w 2023 roku na rynko działało 22 860 sklepów specjalistycznych, takich jak sklepy rybne, piekarnie, mięsne oraz warzywno-owocowe.

Mimo że Polacy coraz częściej poszukują produktów w atrakcyjnych cenach, to w przypadku tych formatów i segmentów FMCG postrzegana jakość oraz świeżość produktu jest kluczowym czynnikiem decydującym o wyborze miejsca zakupu kategorii świeżych. Wielu konsumentów jest więc bardzo przywiązanych do sklepów specjalistycznych działających w pobliżu domu, w których mogą zapytać o radę sprzedawcę, którego często dobrze znają.

Michał Maksymiec, dyrektor ds. współpracy z sieciami detalicznymi w Consumer Panel Services GfK

foto: mat. prasowe

Reklama