Jak wynika z danych CMR, w czerwcu 2024 roku wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była o 1,6% wyższa niż rok wcześniej, ale liczba transakcji spadła o około 4%. Autorzy analizy powodów spadku liczby transakcji upatrują głównie w malejącej liczbie placówek tego formatu.
W czerwcu wprzeliczeniu na sklep zarówno średnia liczba transakcji, jak i liczba sprzedanych opakowań były wyższe niż przed rokiem. Klienci sklepów małoformatowych kupowali średnio 3,7 produktów (niewielki wzrost w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku) i płacili za zakupy średnio 23,41 zł, o 6% więcej niż przed rokiem.
Piwo wciąż notuje spadki. Mistrzostwa Europy nie odwróciły trendu
Wysokie temperatury i mecze rozgrywane w ramach Euro 2024 nie pomogły zahamować spadków sprzedaży piwa – w czerwcu br. sklepy małoformatowe sprzedały go o 7% mniej w przeliczeniu na litry. Po części przyczyniło się do tego przesunięcie długiego weekendu związanego ze świętem Bożego Ciała, który w 2023 r. w całości wypadał w czerwcu, natomiast w 2024 r. pierwsza jego część, w tym większość zakupów, miała miejsce w ostatnich dniach maja.
W czerwcu 2024 r. najlepszym dniem dla sprzedaży piwa była wyjątkowo upalna, ostatnia sobota miesiąca (29 czerwca), ale bardzo podobny wynik udało się osiągnąć w piątek 21 czerwca, kiedy reprezentacja Polski grała ważny mecz z Austrią. Rozgrywki piłkarskie mocno wpłynęły na sprzedaż chipsów – w sklepach małoformatowych najwięcej sprzedało się ich 16 i 21 czerwca, czyli w dwóch dniach z meczami polskiej reprezentacji.
Izotoniki nową trendującą kategorią?
Średnie temperatury w czerwcu 2024 r. były nieco wyższe niż w również upalnym czerwcu 2023 r., nie przełożyło się to jednak na wzrosty sprzedaży lodów czy napojów. Liczba paragonów, na których pojawiły się lody impulsowe była o 7% niższa niż w czerwcu 2023 r. Sprzedaż napojów gazowanych utrzymała się na podobnym poziomie, kilkuprocentowe spadki odnotowały natomiast wody butelkowane, a także napoje energetyzujące.
Znacznie częściej niż przed rokiem klienci sklepów małoformatowych sięgali po napoje izotoniczne (kupili ich o 18% więcej niż w czerwcu 2023 r.) napoje wzbogacane witaminami, magnezem czy innymi prozdrowotnymi substancjami (ich sprzedaż w przeliczeniu na litry wzrosła w tym czasie aż o 56%).
Sklepy małoformatowe do 300 mkw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie sklepy spożywcze 41-100 mkw., duże sklepy spożywcze 101-300 mkw., specjalistyczne sklepy alkoholowe.
foto: stockadobe(bodnarphoto)