W lipcu 2024 roku Główny Urząd Statystyczny odnotował pogorszenie nastrojów konsumenckich w Polsce. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), który syntetycznie opisuje obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, znajdował się poniżej progu optymizmu wynosząc -14.
Nastroje konsumenckie w lipcu 2024
Zgodnie z najnowszym odczytem, w lipcu konsumenci nastawieni negatywnie nie tylko liczebnie przeważali nad optymistami, ale także zwiększyli swój udział w całej grupie względem czerwca 2024 roku. Na przestrzeni jednego miesiąca wskaźnik ufności konsumenckiej spadł bowiem o 2 punkty procentowe.
Choć w zestawieniu miesiąc do miesiąca nastroje wśród konsumentów uległy pogorszeniu, to w porównaniu do lipca 2023 roku, sytuacja jest zdecydowanie lepsza. Przed rokiem wskaźnik ufności konsumenckiej znajdował się na znacznie większym minusie wynosząc -24,9. W ciągu 12 miesięcy podskoczył o niemal 11 punktów procentowych. Mimo że w dalszym ciągu wśród Polaków przeważają negatywne nastroje, zauważalna jest znaczna poprawa.
Przyszłość w szarych barwach
Spośród składowych wskaźnika BWUK najbardziej pogorszyła się ocena przyszłej sytuacji finansowej gospodarstw domowych, która spadła o 6 punktów procentowych. Oceny przyszłej oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju również znacząco się obniżyły, odpowiednio o 4,4 i 3,8 punktów procentowych.
Na tym tle wyraźnie wyróżniają się jedynie oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz obecnej sytuacji finansowej gospodarstw domowych, które wzrosły odpowiednio o 2,7 i 1,7 punktów procentowych.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), który opisuje oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, również zanotował spadek, o 3,3 punkty procentowe, osiągając poziom -11,6. Na tę obniżkę wpłynęły wszystkie składowe wskaźnika, z największym spadkiem dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstw domowych (o 6,0 punktów procentowych) oraz oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (o 4,4 punkty procentowe).
W porównaniu do lipca 2023 roku, wartość WWUK jest niższa o 0,7 punktów procentowych.
Wojna w Ukrainie odciska piętno na nastrojach Polek i Polaków
Obecna sytuacja na terytorium Ukrainy wciąż ma znaczny wpływ na nastroje konsumenckie w Polsce. W lipcu 2024 roku 29,7% respondentów uznało tę sytuację za duże zagrożenie dla gospodarki w Polsce. Równocześnie, 8,3% respondentów postrzegało obecną sytuację w Ukrainie jako duże zagrożenie dla swojej osobistej sytuacji finansowej.
foto: unsplash