Nieoczekiwany skutek wojny cenowej? W rok ceny w Lidlu podskoczyły o ponad 26%

Nieoczekiwany skutek wojny cenowej? W rok ceny w Lidlu podskoczyły o ponad 26%

Kto najgłośniej krzyczy, ten ma najmniej do powiedzenia – to powiedzenie coraz bardziej zaczyna odzwierciedlać wojnę cenową toczącą się pomiędzy Biedronką i Lidlem. W najnowszej edycji Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency jeden z graczy ubiegających się o tytuł najtańszej sieci, okazał się być... najdroższy. 

ASM Sales Force Agency w ramach badania Koszyk Zakupowy sprawdza ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych – zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Wśród nich znajdują się takie sieci jak Biedronka czy Lidl, ale także Netto, Aldi, Auchan, Dino czy Carrefour. W czerwcu spośród 13 analizowanych sieci, w 7 zanotowano wzrost ceny w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Liderem tego zestawiania został jeden z dwóch uczestników głośnej wojny cenowej. 

Lidl liderem wzrostu cen. W ciągu roku zakupy podrożały o 25%

Lidl był w czerwcy siecią, w której odnotowano najwyższy wzrost cen produktów badanych w ramach koszyka zakupowego. W porównaniu do czerwca 2023 roku, cena za analizowane zakupy była wyższa o 67,10 zł. Oznacza to wzrost przekraczający 26% i plasuje Lidla na samym szczycie rankingu tempa wzrostu cen. 

W tym niechlubnym rankingu Lidl zdecydowanie deklaruje konkurentów. Od najbliższego "rywala" dzieli go ponad 20 punktów procentowych. Drugie miejsce pod względem wzrostu cen w skali roku zajął w czerwcu Aldi z wynikiem na poziomie 4,14%. Podium zamyka Biedronka ze wzrostem cen o 2,74% rok do roku.

Najdroższy sklep w czerwcu 2024

Ranking wzrostu cen nie jest jednym zestawieniem, w którym Lidl zajął pierwsze miejsce. Należąca do niemieckiej Grupy Schwarz sieć zyskała także tytuł lidera najwyższych cen. W czerwcu 2024 roku koszyk zakupowy w Lidlu odnotował najwyższą wartość. Suma, jaką musielibyśmy zapłacić za analizowane zakupy w Lidlu wyniosła w czerwcu tego roku 319,22 zł, wobec 252,12 zł rok wcześniej. 

W tym zestawieniu Lidl nie uciekł jednak konkurentom równie mocno, co w przypadku rocznego wzrostu cen. Różnice pomiędzy pierwszy, drugim i trzecim najdroższym sklepem nie były duże. Wartość koszyka w Polomarkecie wyniosła 319,00 zł, a w Intermarche - 318,11 zł.

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż̇ online, jak i offline). 

Nie wszędzie Lidl jest najdroższy

Raport Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency jest jednym z wielu publikowanych w ostatnim czasie rankingów. Celem każdej analizy jest najwiarygodniejsze ukazanie cen w poszczególnych sklepach. Warto jednak mieć na uwadze, że zazwyczaj znacznie różnią się one metodologią, w tym listą analizowanych produktów, lokalizacjami sklepów czy też porą przeprowadzania badania.

I tak na przykład według koszyka "Faktu" od ośmiu miesięcy to Biedronka wypada drożej od Lidla. Z kolei według marcowej edycji badania realizowanego przez aplikację PanParagon, na które w swojej komunikacji powołuje się Kaufland, cena za te same produkty w Lidlu i w Biedronce różniła się o ponad 10 zł na korzyść Lidla.


foto: mat. redakcji

Reklama