Agencja GfK we współpracy z YouGov każdego roku publikuje raport, w którym przygląda się najczęściej wybieranym markom. Choć lider zestawienia pozostał niezmienny, na dalszym pozycjach rankingu zaszło kilka ciekawych zmian. Które marki były najpopularniejsze w 2023 roku?
Podsumowanie 2023 roku
Rok 2023 okazał się być wymagającym okresem dla wielu marek z powodu trwającego konfliktu na Ukrainie, który pogłębił niepewność i inflację w całej Europie. Pomimo trudności gospodarczych, europejskie gospodarstwa domowe nadal wydawały pieniądze, przeznaczając średnio 1 091 euro rocznie na produkty markowe, co oznacza wzrost o 6% w porównaniu do poprzedniego roku.
Autorzy badania podkreślają jednak, że wzrost udziału marek własnych jest znaczącym trendem, z ich udziałem w rynku wynoszącym 42%, co odzwierciedla zmiany w kierunku bardziej oszczędnych nawyków zakupowych.
Najpopularniejsze marki [RANKING]
Coca-Cola ponownie zajęła pierwsze miejsce jako najczęściej wybierana marka w Europie, osiągając wskaźnik penetracji na poziomie 65%. Oznacza to, że marka trafiła do 2/3 europejskich gospodarstw domowych. Wzrost osiągnęły w tym rakingi również takie marki jak Kinder, Warburtons i Haribo. CRP marki Kinder wzrosło o 4,2%, podczas gdy Haribo odnotowało wzrost o 1,8%.
Analizowany okres okazał się zaskakująco dobrym czasem dla produktów mlecznych. Wśród kilku marek, które wspięły się w tegorocznym rankingu znajduje się między innymi polska Mlekovita, a także niemiecka marka Weihenstephan czy francuska Yoplait.
Autorzy badania zwracają także uwagę na pozycję włoskich marek. W szczególności podkreślają silną obecność brandu Mutti znanego z produktów pomidorowych, który awansował o 20 miejsc zyskując 7,8% CRP. Podobny sukces zaliczyła marka makaronowa Divella, która odnotowała wzrost CRP o 11%, wspinając się o 28 miejsc.
TOP10 najczęściej wybieranych marek w Europie
Wśród TOP10 marek w rankingu popularności znajdują się następujące brandy:
- Coca-Cola
- Kinder
- Dr. Oetker
- Lay's
- Milka
- Knorr
- Muller
- Warburtons
- Haribo
- Pepsi
Europejskie marki nadal trzymają się mocno, a wśród konsumentów rośnie zainteresowanie zarówno znanymi, jak i nowymi graczami na rynku. Spośród zestawienia TOP10, zmiana pozycji nastąpiła w przypadku czterech brandów. Milka oraz Haribo awansowały kosztem marek Knorr oraz Pepsi.
foto: mat. redakcji