Wyszukiwanie produktów, personalizowani asystenci zakupów oraz rekomendacje zakupowe – to obszary, w których zdaniem Bain & Company dobrze sprawdziłaby się w sieciach handlowych sztuczna inteligencja. Analiza sporządzona przez ekspertów sugeruje, że przychody takich sieci mogłyby wzrosnąć o 10%.
Rewolucja związana ze sztuczną inteligencją rozwija się na dobre w kolejnych branżach. Eksperci z Bain & Company postanowili przyjrzeć się potencjalnym scenariuszom implementacji rozwiązań opartych na tych mechanizmach w handlu. Jak zaznacza Patryk Rudnicki, partner Bain & Company, "znajdujemy się obecnie u progu rewolucji w handlu podobnej do czasów, gdy upowszechnił się Internet".
Opadł kurz po ierwszych próbach. Dopiero teraz widać skalę możliwości
O potencjale zastosowanie generatywnej AI wiemy już od dłuższego od dłuższego. Jak jednak zauważa Patryk Rudnicki, dopiero po etapie eksperymentów z narzędziami AI, który mają za sobą sprzedawcy detaliczni, widoczna stała się skala możliwości w tym zakresie.
Najwięcej mogą zyskać te firmy, które postawią na automatyzację generowania materiałów marketingowych. Generatywna AI nie tylko tłumaczy na inne języki, ale także tworzy i dostosowuje treści, redagując je zgodnie z przeznaczeniem.
Duży potencjał na wykorzystanie AI drzemie także w automatyzacji prowadzenia mediów społecznościowych oraz tworzeniu dynamicznych i spersonalizowanych stron internetowych. Według ekspertów Bain & Company, wprowadzenie tego typu rozwiązań może zapewnić wzrost produktywności w marketingu o 30-40%.
Tworzenie oprogramowania to kolejny obszar, w którym wykorzystanie sztucznej inteligencji przynosi obiecujące rezultaty. Według analiz Bain & Company, sieci detaliczne mogą poprawić wydajność o 25-40% w wybranych aktywnościach dzięki wdrożeniu narzędzi, które pozwalają zautomatyzować zadania związane z kodowaniem.
Nowe rozwiązania mogą również pomóc pracownikom sieci handlowych, ułatwiając ich pracę i zmieniając sposób funkcjonowania w punktach sprzedaży, magazynach i biurach. Sztuczna inteligencja może wspierać proces automatyzacji zarządzania asortymentem, pomóc w zdobywaniu informacji na temat produktów i rozwiązywaniu codziennych problemów, z jakimi mierzy się obsługa sklepów. Wprowadzenie AI w tym obszarze może zwiększyć produktywność pracowników od 5 do nawet 25%, wynika z analiz Bain & Company.
foto główne:Patryk Rudnicki, partner Bain & Company (mat.prasowe)