Dynamika sprzedaży detalicznej zaskoczyła analityków. Polacy ruszyli na zakupy

Dynamika sprzedaży detalicznej zaskoczyła analityków. Polacy ruszyli na zakupy

W maju 2024 roku dynamika sprzedaży detalicznej w cenach stałych wyniosła 5% – wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego. "Konsument przestał aż tak bardzo patrzeć na każdą wydawaną złotówkę" – komentuje nowy odczyt Agnieszka Górnicka, prezeska zarządu Inquiry.

Jeszcze rok temu, w maju 2023 roku, eksperci komentujący dynamikę sprzedaży detalicznej w Polsce mówili o załamaniu w konsumpcji. Obecnie natomiast widoczny staje się powiew optymizmu. Ten w dalszym ciągu jest jednak bardzo ostrożny. 

Dynamika sprzedaży w Polsce

Dynamika sprzedaży detalicznej w cenach stałych na poziomie 5% to wynik, który symbolicznie, ale jednak zaskoczył analityków, którzy średnio spodziewali się wzrostu o 4,9%. Majowy odczyt może być pewnym powiewem optymizmu, tym bardziej że równo rok wcześniej mówiono raczej o załamaniu w konsumpcji – sprzedaż detaliczna w maju 2023 roku była o 6,8% niższa niż w maju 2022 roku, co było spowodowane głównie szalejącą inflacją. Rok temu wynosiła ona 13% w ujęciu rocznym, w maju 2024 roku spadła do 2,5%.

Agnieszka Górnicka z Inquiry przyznaje, że poprawa nastrojów konsumenckich obserwowana jest od początku tego roku. "Inflacja osiągnęła poziomy, które nie są już tak dotkliwe dla konsumentów, i wpłynęło to wyraźnie na poprawę nastrojów, również na chęć zakupów. Zresztą wielu przedstawicieli sieci mówi dzisiaj o tym, że koszyki rosną, że konsument przestał aż tak bardzo patrzeć na każdą wydawaną złotówkę" – wyjaśnia.

Wzrosty cen nie są już tak dotkliwe?

Według badania Inquiry w pierwszym kwartale 2024 roku Polacy mniej odczuwali wzrost cen. Znacząco spadł odsetek polskich konsumentów, którzy uważali, że ceny produktów spożywczych nadal rosną. W marcu 2024 roku odpowiedziało tak 56% badanych, a dla porównania pod koniec 2023 roku wynosił on 68%. Co 10. badany pod koniec pierwszego kwartału mówił nawet o spadku cen w tej kategorii. Dane GUS wskazują, że w kategorii żywność i napoje bezalkoholowe ceny w I kwartale wzrosły o 2,6% w ujęciu rocznym i o 1% w ujęciu kwartalnym.

Jak jednak podkreślają eksperci, to, że mamy do czynienia z niższą inflacją niż przed rokiem, nie znaczy, że polscy konsumenci przestali zwracać uwagę na cenę. Ten czynnik jest nadal kluczowy w podejmowaniu decyzji zakupowych. "Konsument nadal jest wrażliwy na ceny, bo wie, że sytuacja nie jest stabilna i że to, że w tej chwili jest nieco lepiej, niż było, to jeszcze nie znaczy, że tak będzie w przyszłości. Cały czas te większe zakupy jeszcze są odkładane w czasie" – ocenia prezeska zarządu Inquiry.

"Jesteśmy nowymi konsumentami"

Coraz mniej osób deklaruje dotkliwy wpływ wzrostu cen na sytuację gospodarstwa domowego. W marcu 33 proc. Polaków, a rok wcześniej odsetek ten był prawie dwukrotnie wyższy.  Mimo to Polacy nie są zbyt optymistyczni co do przyszłości – 2/3 badanych ocenia, że ceny produktów spożywczych w najbliższym czasie wzrosną, a jedynie 6 proc. zakłada spadek cen. Podobnie jest w przypadku produktów niespożywczych i usług.

Zmienia się całe społeczeństwo, wszyscy jesteśmy nowymi konsumentami. Mamy do czynienia zarówno z generacją Z i wchodzącą już w dorosłość generacją Alfa, która żyje w swoim cyfrowym świecie, jak i mamy do czynienia też z zupełnie nowymi trendami w innych grupach. To są zarówno trendy społeczne, polegające na zmianie postaw w odniesieniu chociażby do klasycznych wzorców kobiecości i męskości, to jest kwestia ekologii, świadomości konsumenckiej, zdrowia, własnego dobrostanu i oczywiście kwestia cen.

Agnieszka Górnicka

Wraz z obserwowanymi przemianami społecznymi oraz technologicznymi zmienia się sama branża handlowa. Dziś sprzedaż i cały proces wygląda zupełnie inaczej niż kilka lat temu. Nie mówimy tutaj wyłącznie o względach związanych z handlem w internecie, ale także o zbieraniu, analizowaniu i wykorzystywaniu danych z zakresu Big Data. To właśnie tutaj leży ważny czynnik transformacji sprzedaży.


foto: stockadobe(Dragana Gordic)
źródło: newseria(oprac.)

Reklama