Spada liczba transakcji w małych sklepach. To efekt zamykania kolejnych placówek

Spada liczba transakcji w małych sklepach. To efekt zamykania kolejnych placówek

W maju 2024 roku liczba transakcji w sklepach małoformatowych do 300 mkw. spadła o około 3%. W dużej mierze jest to efektem zmniejszającej się liczby placówek tego formatu, ponieważ w przeliczeniu na sklep, zarówno średnia liczba transakcji, jak i liczba sprzedanych opakowań była nieco wyższa niż przed rokiem – podaje CMR. 

W porównaniu z majem 2023 roku wzrosła średnia wartość koszyka (o 7,1%, do 23,39 zł), przy czym wzrost ten nie wynikał tylko z rosnących cen, ponieważ nieznacznie zwiększyła się również średnia liczba opakowań wkładanych do koszyka.

Dobra pogoda motywuje do zakupów. Wzrosty w kilku kategoriach

Wysokie temperatury przyczyniły się do wzrostu sprzedaży lodów impulsowych – liczba paragonów, na których pojawiała się ta kategoria w maju 2024 roku była o 13% wyższa niż przed rokiem. Klienci sklepów małoformatowych częściej sięgali też m.in. po wodę (wzrost liczby transakcji o 7%) i napoje gazowane (wzrost o 8%), napojów typu ice tea, a także mrożonych kaw.

Obłożona ograniczeniami (zakaz sprzedaży nieletnim) kategoria energetyków odnotowała niewielki spadek w porównaniu z majem 2023 r., ale bardzo dynamicznie wzrosły w tym czasie pokrewne kategorie – napoje izotoniczne (wzrost liczby transakcji o 33%) oraz napoje wzbogacane witaminami, magnezem czy innymi prozdrowotnymi substancjami (wzrost o 34%). Pełną analizę sytuacji w kategorii można przeczytaj w tekście: Zakaz sprzedaży energetyków namieszał na rynku. Giganci tracą udziały.

Kolejny miesiąc z rzędu spadki sprzedaży w sklepach małoformatowych notują takie kategorie, jak mleko, masło czy olej, które często są wykorzystywane w wojnie cenowej dużych sieci i oferowana są w nich w wyjątkowo atrakcyjnych cenach.

Te produkty nie lubią ciepła

Mimo sprzyjającej pogody niewielki spadek liczby transakcji  (o około 3%) w porównaniu z majem 2023 r. dotknął też kategorię piw. Rzadziej niż przed rokiem klienci sklepów małoformatowych sięgali również po wódki czyste, soki i nektary, a także słodycze czekoladowe, którym nie służą wysokie temperatury – w maju 2024 r. liczba paragonów, na których pojawiały się batony czekoladowe i wafelki impulsowe spadła o kilkanaście procent w porównaniu z majem 2024 r., a wydatki na te grupy produktów obniżyły się odpowiednio o 8 i 10%.

W porównaniu z kwietniem 2024 r. łączna liczba transakcji w sklepach małoformatowych zwiększyła się w maju o 11%, a łączne obroty były wyższe o 12%. Sezonowy wzrost sprzedaży w miesiącach wiosenno-letnich to cecha charakterystyczna sklepów małoformatowych, ze względu na duży udział w sprzedaży napojów, lodów czy piwa szczyt sprzedaży przypada na miesiące wakacyjne, kiedy temperatury są najwyższe.

Źródło danych: CMR, sklepy małoformatowe do 300 mkw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie sklepy spożywcze 41-100 mkw., duże sklepy spożywcze 101-300 mkw., specjalistyczne sklepy alkoholowe.


foto: mat. redakcji

Reklama