Dokładnie 50 lat temu, w 1974 roku, zaprezentowano czarną, lekko oszronioną butelkę Cavy Freixenet Cordon Negro. Dziś to prawdziwa ikona w świecie wina i produkt międzynarodowy. Freixenet to największy producent cavy w Hiszpanii i na świecie, zaś Grupa Henkell Freixenet – światowy lider w kategorii win musujących. W wielkim świętowaniu w Hiszpanii wzięło udział blisko 200 osób z 18 krajów. Zaproszeni goście mogli między innymi zwiedzić zabytkową winnicę Freixenet i zobaczyć piwnice, w których leżakują drogocenne butelki.
Cava vs. szampan
Opowieść o cavie, czyli słynnym hiszpańskim winie musującym, zaczyna się od tego, skąd właściwie biorą się w winie bąbelki. Jak wyjaśnia Tomasz Potrzebowski, międzynarodowy ekspert ds. rozwoju rynku wina w firmie Henkell Freixenet Polska, najszlachetniejszym procesem ich powstawania jest tzw. wtórna fermentacja w butelce, czyli metoda zwana "tradycyjną" lub "szampańską".
Metoda produkcji jest zatem taka sama w przypadku cavy i szampana, ale wszystko inne już nie. Odmiany winogron, klimat, w jakich uprawiane są winogrona oraz gleba, na jakiej rosną, są kompletnie inne. To wszystko powoduje, że wina różnią się od siebie smakiem i nieco stylem.
Apelacja Cava DO pozwala na produkcję tego musującego wina w wielu regionach Hiszpanii. Są nimi: Katalonia, Aragonia, Kastylia i Leon, Estremadura, La Rioja, Kraj Basków, Nawarra i Walencja, jednak 95% produkcji cavy przypada na kataloński Penedès, gdzie swoją siedzibę ma winiarnia Freixenet.
Cava - początek wielkiej przygody
Nazwa "cava" pochodzi od hiszpańskich "caves", co oznacza piwnice/ jaskinie. Do produkcji tego wina musującego najczęściej wykorzystuje się trzy białe, lokalne szczepy: macabeo, xarel-lo, parellada. Jednak do produkcji Cava DO dozwolonych jest aż dziewięć szczepów. Pozostałe to chardonnay, subirat parent/malvasia i czerwone odmiany: garnacha tinta, trepat, monastrell, pinot noir.
Warto też wspomnieć o dostępnej na rynku wersji rosé. Cava jest doskonałym kompanem dla wielu dań. Wersje bardziej wytrawne świetnie uzupełniają się z tapasami, owocami morza, daniami kuchni bliskowschodniej czy azjatyckiej. Z kolei słodka cava to idealny partner dla wielu deserów.
Tradycja i innowacyjność
Freixenet, największy producent cavy w Hiszpanii i na świecie, zamknął w swoich butelkach nie tylko tajemnicę, ale i przebogatą historię. To pokolenia, które pracowały nad tym, aby to, co zamknięte w butelce, było czymś zaskakującym.
Początki tej hiszpańskiej firmy rodzinnej sięgają 1861 roku. A zaczęło się, rzecz jasna, od wielkiej historii miłosnej…
W 1889 roku Dolores Sala Vivé, spadkobierczyni imperium winiarskiego Sala, poślubiła Pedro Ferrera Boscha, chłopca z sąsiedniej winnicy La Freixeneda (po katalońsku „gaj jesionowy”) w regionie winiarskim Penedès, na południe od Barcelony. Dolores i Pedro wspólnie rozpoczęli biznes winiarski, produkując tradycyjnie wytwarzane, fermentowane w butelkach wina musujące. W 1914 roku zaczęli sprzedawać swoje produkty pod nazwą Freixenet. Był to ukłon w stronę pseudonimu „El Freixenet” nadanego Pedro przez lokalnych mieszkańców.
W latach dwudziestych XX wieku ich flagowe wina musujące odnosiły wielkie sukcesy w kraju i za granicą. Biznes kwitł aż do wybuchu wojny domowej w Hiszpanii, kiedy to zginął zarówno Pedro Ferrer, jak i jego najstarszy syn. Owdowiała Dolores Sala Vivé przejęła firmę Freixenet, aby zapewnić byt czwórce swoich małych dzieci.
W latach dwudziestych XX wieku ich syn - José Ferrer - przejął rodzinny biznes i do lat osiemdziesiątych uczynił z Freixenet wiodącego producenta win musujących na świecie. Kiedy następne pokolenie - José Ferrer - objął stery przedsiębiorstwa w latach 80-tych, nie tylko rozwinął firmę, stając się wiodącym na świecie producentem win musujących, ale także zmienił sposób działania hiszpańskiego przemysłu cava. Chcąc maksymalizować jakość, José obsesyjnie skupił się na innowacjach, a Freixenet była pierwszą firmą w Hiszpanii, która zastosowała pneumatyczne tłoczenie winogron, a także zaczęła wykorzystywać kadzie chłodnicze do kontrolowania fermentacji. Opracowano także zautomatyzowany system układania butelek w stosy. José kierował również stworzeniem jednej z najważniejszych prywatnych kolekcji drożdży winiarskich na świecie, która jest wykorzystywana podczas fermentacji, aby nadać każdemu winu Freixenet niepowtarzalną osobowość.
José jest obecnie na emeryturze, a dziś kierownictwo sprawuje jego syn - Pedro Ferrer. Freixenet kontynuuje rozwój, kupując winnice w niektórych z najważniejszych apelacji na świecie.
Ciesząc się rozwojem i sukcesem Freixenet na całym świecie, obecnie piąte pokolenie rodziny Ferrer nadal realizuje wizję marki, jaką mieli ich dziadkowie wiele lat temu.
W 2018 roku doszło do fuzji Freixenet i firmy Henkell - połączyły siły, aby finalnie przekształcić się w światowego lidera rynku winiarskiego. Dziś Grupa Henkell Freixenet jest obecna w 150 krajach.
Pół wieku historii
Słynna Cava Freixenet Cordon Negro powstała w 1974 roku, było to świeże wino musujące o owocowym aromacie w eleganckiej, lekko oszronionej butelce. Freixenet Cordon Negro powstaje w trzech odmian winogron - parellada, macabeo and xarel-lo i dojrzewa w piwnicach w Sant Sadurní d’Anoia przez około 12 miesięcy.
Wszystko to sprawia, że Freixenet Cordon Negro olśniewa zbalansowaną kwasowością oraz wyśmienicie orzeźwiającym i świeżym bukietem o owocowym aromacie - dojrzała gruszka, jabłko i cytrusowe smaki łączą się z długim finiszem i ekscytującym akcentem imbiru.
Feta w Hiszpanii
Na wielkie świętowanie 50. urodzin Cavy Freixenet Cordon Negro zaproszono do Hiszpanii blisko 200 osób z 18 krajów – dziennikarzy, influencerów, blogerów. Była to niepowtarzalna okazja, by zwiedzić zabytkową winnicę Freixenet w miejscowości Sant Sadurní d’Anoia (ok. 80 k. od Barcelony), przyjrzeć się procesowi produkcji cavy, a także zapoznać się z dziedzictwem marki.
Osobnym punktem obchodów była także wielka impreza taneczna w Barcelonie. A wszystko w myśl motta, które przyświeca Freixenet od lat - "Celebrate life"!
foto: mat. prasowe