W ciągu najbliższych trzech lat Tchibo zamierza spełnić swoje zobowiązanie dotyczące zrównoważonych źródeł. Jak deklaruje producent, do 2027 roku wszystkie marki należące do Tchibo będą oferować wyłącznie kawy pozyskiwane w sposób odpowiedzialny. Pomóc ma w tym Tchibo Coffee Program, kierowany między innymi do plantatorów.
Co spełnienie deklaracji dotyczącej zrównoważonych źródeł oznacza w praktyce? Jak wyjaśnia Tchibo, od 2027 roku każde ziarno – niezależnie od tego, czy znajdzie się w portfolio marki ekonomicznej, mainstream czy premium, w kawie ziarnistej, zmielonej czy instant – pochodzić będzie ze zrównoważonej uprawy. W obliczu alarmującej sytuacji w sektorze kawowym firma podkreśla konieczność walki z niskimi dochodami rolników i skutkami zmian klimatycznych.
Kiedy dotychczasowe wysiłki to za mało
Tchibo od lat podejmuje działania prowadzące do bardziej zrównoważonej i społecznie odpowiedzialnej produkcji kawy. Obecnie 20% wszystkich kaw marki posiada certyfikaty Fairtrade, Rainforest Alliance i Organic lub pochodzi z projektów Tchibo Joint Forces!, które od ponad 20 lat wspierają rolników w opracowywaniu bardziej zrównoważonych metod uprawy i produkcji kawy.
Skoncentrowani wokół wspólnego celu
Niepokojące prognozy zakładają m.in. zmniejszenie powierzchni upraw kawowców do 2050 roku o połowę na skutek przedłużających się okresów suszy. Jednocześnie, aż 70% światowych plantatorów kawy prowadzi małe gospodarstwa, mniejsze niż 1 ha, co wiąże się z niskim przychodem.
Aby uzyskać jak największą przejrzystość, ale i wdrożyć działania celowe i efektywne Tchibo zdecydowało się na współpracę z lokalnymi partnerami i grupami pozarządowymi. Jedną z nich jest niezależna organizacja non-profit Enveritas, która wesprze działania informacyjne i wdrożeniowe w każdym kraju produkującym kawę dla Tchibo.
W pierwszym etapie Enveritas przygotowuje raporty i szczegółowe analizy dotyczące bieżącej sytuacji w każdym z krajów. W oparciu o nie powstaną konkretne plany. Dzięki temu, że będą one wynikową szczegółowych analiz, rozmów i działań prowadzonych bezpośrednio z lokalnymi społecznościami – będą stanowić odpowiedź na faktyczne problemy. Ta dokładna diagnoza potrzeb i specyfiki regionów to kluczowy element zapewniający skuteczność programu, albowiem rolnicy zmagają się z różnorodnymi problemami wśród nich są np. głód, susze, erozja gleby, silne i nieoczekiwane opady czy choroby kawowców.
Tchibo pomoże gospodarstwom stworzyć stabilne podstawy, aby uczynić je bardziej odpornymi na wspomniane zmiany klimatyczne i wahania cen surowca na rynku. Plan obejmuje środki takie jak np. ponowne zalesianie wyeksploatowanych obszarów, uprawa drzew i innych roślin owocowych, a także sadzenie nowych odmian kawy, bardziej odpornych na ekstremalne warunki pogodowe.
Aby uzyskać satysfakcjonujące wyniki i stać się przedsiębiorstwem w 100% zrównoważonym, co jest jednym z celów Tchibo, konieczne jest podejmowanie działań w całym łańcuchu dostaw. Tchibo Coffee Program to kolejny wraz tego, że działania z zakresu zrównoważonego rozwoju pozostają wysoko na agendzie organizacji.
foto: mat. prasowe