Zakaz sprzedaży energetyków namieszał na rynku. Giganci tracą udziały

Zakaz sprzedaży energetyków namieszał na rynku. Giganci tracą udziały

Wprowadzenie zakazu sprzedaży energetyków nieletnim spowodowało zmniejszenie popytu na produkty tego segmentu – podaje Centrum Monitorowania Rynku (CMR) powołując się na aktualne dane sprzedażowe ze sklepów małoformatowych. Poza spadkami sprzedaży wolumenowej, autorzy analizy zwracają uwagę na jeszcze jeden istotny skutek wprowadzonego zakazu. Na rynku energetyków nastąpiło bowiem znaczne przetasowanie.

"Nowy" rynek energetyków w Polsce

Zakaz sprzedaży energetyków nieletnim obowiązuje od 1 stycznia 2024 roku. Ta zmiana prawna znacznie wpłynęła na rynek napojów energetycznych, który jeszcze w 2022 roku notował 21% wzrost wartości sprzedaży w całym panelu detalicznym. Rosła wtedy również liczba transakcji. 

Wraz z wprowadzeniem zakazu, rynek energetyków zaczął się zmieniać. Kosztem napojów objętych ograniczeniem zyskiwać zaczęły bowiem inne kategorie. Jak podaje CMR, wolumenowo rośnie sprzedaż izotoników i napojów funkcjonalnych, czyli jednej z "najbliższych" energetykom kategorii. Wzrost ten wykracza ponad trend z końca 2023 roku. 

Drugą kategorią, która zaistniała na polskim rynku w momencie wprowadzenia zakazu, są produkty imitujące energetyki. Jak podaje CMR, są to zazwyczaj napoje w markach energetycznych, w wariantach ze zmniejszoną zawartością kofeiny (<150ml/ltr), bez kofeiny, czy z kofeiną naturalną. Najczęściej produkty te znajdujemy na półce wśród innych napojów energetycznych. "Ich udział w sprzedaży wolumenowej energetyków w 2024 roku osiąga ok. 7% i przewyższa poziom raportowany w końcówce roku 2023 (ok. 1,5%)" – podaje CMR.

Sprzedaż klasycznych energetyków maleje

Podczas gdy kategorie zbliżone do napojów energetycznych rosną, klasyczne energetyki notują spadek. Jak podaje CMR, w ujęciu YTD 2024 roku wolumen sprzedaży energetyków w małym formacie spadł o 1,0% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Na tym jednak nie koniec złych wiadomości. 

Jeszcze wyższy spadek występuje w szacowanku sprzedaży wolumenowej "netto" energetyków (czyli po uwzględnieniu trendów w energetykach z IV kwartału 2023 oraz trendów sprzedaży innych napojów bezalkoholowych) w kanale sklepów małoformatowych do 300 mkw. Spadek w ujęciu YTD 2024 spowodowany tymi zmianami wynosi w tym przypadku ok. 7%. Co ciekawe, sprzedaż energetyków smakowych wyhamowuje w większym stopniu niż sprzedaż energetyków klasycznych.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z DANYMI RYNKOWYMI I ANALIZAMI

SPRAWDŹ NOWE RAPORTY

TOP4 producentów energetyków. Trwa przetasowanie na rynku

Poza wzrostami w kategoriach bliskich energetykom, rynek ten przeżywa także przetasowanie pod kątek głównych producentów. Największymi graczami na rynku napojów energetycznych w Polsce są cztery firmy:

  • FoodCare produkujący m.in. energetyka Black,
  • Coca Cola z energetykami pod marką Monster Energy,
  • Red Bull z energetykami pod marką Red Bull,
  • Maspex produkujący energetyki pod marką Tiger.

Jak wynika z danych, w 2024 roku dodatnią dynamikę sprzedaży wykazuje tylko jeden z nich – Red Bull. "Najmocniej udziały w sprzedaży tracą Coca Cola i FoodCare" – dodaje CMR.


foto: mat. redakcji

Reklama