Polacy otrząsnęli się po wzrostach cen? Te dane rzucają nowe światło na nastroje zakupowe

Polacy otrząsnęli się po wzrostach cen? Te dane rzucają nowe światło na nastroje zakupowe

Cena to czynnik zakupowy, który w ostatnich latach był odmieniany przez wszystkie przypadki. W wielu sytuacjach determinował decyzje podejmowane przez polskich konsumentów przy półkach sklepowych, a także nakierowywał polityki oraz strategie marketingowe największych sieci handlowych. Najnowsze dane agencji GfK – an NIQ Company rzucają nowe światło na zachowania konsumenckie. Nie oznacza to jednak wcale, że cena przestała być kluczowa. 

Przewaga cenowa słabnie

Kwietniowa edycja badania Current Consumer Mood firmy GfK – An NIQ Company, które jako pierwsza poznała "Rzeczpospolita" pokazuje malejący odsetek polskich konsumentów, dla których cena jest kluczowym czynnikiem decyzyjnym. O ile jeszcze w 2022 roku 51% Polaków wskazywało na nią w kontekście kryteriów wyborów towarów – to już w 2024 roku odsetek ten spadł do 39%. 

Zdaniem Dominiki Grusznic-Grobińskiej z GfK – an NIQ Company, kilkumiesięczny okres stabilizacji w gospodarce wystarczył, aby Polacy "znów mocniej dopuścili oni do siebie inne kryteria niż cena" – przyznaje na łamach "Rz" ekspertka. 

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z INFORMACJAMI Z RYNKU:

Obserwuj nas w Google News

Te produkty zyskają na znaczeniu

Mniejszy odsetek wskazań na cenę jako kryterium wyboru towarów nie oznacza jednak, że czynnik ten przestał się liczyć dla polskich konsumentów. W dalszym ciągu cena jest elementem, na który wskazuje największa część rodaków. Pełne zestawienie kryteriów, na które Polacy wskazali w kwietniowym badaniu kształtuje się następująco:

  1. cena (39% wskazań)
  2. zdrowie (34%)
  3. ulubiona marka (32%)
  4. patriotyzm zakupowy (29%)
  5. lokalność produkcji (25%)
  6. ekologiczność (12%).

Jak przyznaje Dominika Grusznic-Drobińska, w koszykach zakupowych zaczną częściej gościć produkty lokalne, zdrowe oraz te, które lubimy najbardziej. 


foto: stockadobe(littlewolf1989)

Reklama