Według badania Adyen Retail Report, 75 proc. polskich firm zamierza podjąć działania związane z ekspansją online na rynkach międzynarodowych w 2024 roku. Dodatkowo aż 51 proc. potwierdza swoje plany dotyczące otwarcia sklepów stacjonarnych. Jest to duży wzrost w stosunku do wyników zeszłorocznych, gdy podobne ambicje deklarowało ogółem tylko 45 proc. przedsiębiorstw, a o „fizycznych placówkach” myślało zaledwie 29 proc.
Kierunki ekspansji polskich firm
Najpopularniejszymi krajami, w których polskie firmy planują prowadzić swoją działalność, są obecnie Niemcy (38 proc.), Wielka Brytania (29 proc.) i Stany Zjednoczone (26 proc.). Eksperci Adyen podkreślają w raporcie, że dla przedsiębiorców jednym z kluczowych wyzwań jest dostosowanie się do wymogów danego rynku i oczekiwań nowych odbiorców. Aż 84 proc. badanych firm stwierdziło, że akceptacja lokalnych preferencji płatniczych w kraju, w którym rozwijają usługi, pomogłaby im zbudować markę oraz zaufanie wśród lokalnych konsumentów.
Ważny element ekspansji
Istotną rolę w procesie zagranicznej ekspansji w przestrzeni online odgrywa przetwarzanie płatności. Okazuje się bowiem, że 55 proc. konsumentów na całym świecie, jeśli nie może zapłacić za produkt lub usługę online lub w sklepie tak, jak chce, zwykle porzuca koszyk (w Polsce 62 proc.). To wyraźny sygnał dla firm, w szczególności tych, które planują podbój zagranicznych rynków, aby zapewniły obecnym oraz przyszłym klientom kompleksowe i zgodne z przepisami rozwiązania.
Tymczasem według raportu Adyen Retail Report ponad połowa firm (54 proc.) nie wie jeszcze, czy będzie mogła zaakceptować wszystkie lokalne preferencje płatnicze. Ekspansja zagraniczna, oprócz dostosowania checkoutu do lokalnych preferencji czy spełnienia lokalnych wymagań regulacyjnych, to także ryzyko nabudowania dużej złożoności operacyjnej. A to dopiero początek. Aż 2/3 przedsiębiorstw (67 proc.) twierdzi, że kiedy już rozszerzy działalność na arenie międzynarodowej, będzie potrzebować Unified Commerce, aby dzięki danym lepiej zrozumieć, kim są ich nowi klienci.
Źródło danych: Badanie Adyen Retail Report 2024 przeprowadzono między 15 stycznia a 1 lutego br. Grupa badawcza składała się z 38 000 konsumentów oraz 13 000 przedsiębiorstw handlowych z 26 krajów na całym świecie: Wielkiej Brytanii, Singapuru, Hongkongu, Japonii, Australii, ZEA, Francji, Włoch, Hiszpanii, Portugalii, Niemiec, Polski, Belgii, Holandii, Brazylii, Norwegii, Danii, Szwecji, USA, Kanady, Malezji, Meksyku, Austrii, Szwajcarii, Chin oraz Indii. Grupa badawcza w Polsce składała się z 1 000 konsumentów oraz 500 przedsiębiorstw handlowych.
foto: stockadobe(Pixel-Shot)