Zakupy spożywcze nadal drożeją. Mimo wcześniejszego wyhamowania, na większe tempo wzrostu cen wpływa powrót 5-procentowej stawki VAT na artykuły spożywcze. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency w kwietniu 2024 roku średnia cena koszyka zakupowego wzrosła o blisko 2,50 zł w skali miesiąca i niespełna 3 zł w porównaniu z poprzednim rokiem.
A najtańszym sklepem w Polsce jest…
W mediach dalej widoczna jest walka pomiędzy dwoma sieciami: Biedronką i Lidlem, które w swoich kampaniach starają się wykazać, iż ceny drugiej z sieci są wyższe. Tymczasem, z analizy wykonanej przez ASM Sales Force Agency w kwietniu 2024 roku wynika, że na pozycję lidera najniższych cen powrócił Auchan. Natomiast najwyższe ceny odnotowano w sklepach stacjonarnych Intermarché.
Ranking sieci
W raporcie Koszyk Zakupowy eksperci co miesiąc wyliczają średnią cenę zbioru wszystkich podstawowych produktów. W ostatnim miesiącu wzrosła o 2,43 zł i wyniosła 295,30 zł. Jak się okazuje wzrost cen odnotowano w siedmiu sieciach. Z kolei w pozostałych sześciu, monitorowanych w badaniu ASM, ceny badanych produktów były niższe niż w marcu br. Jednak patrząc na ogół cen należy zauważyć, że w większości suma koszyka przekroczyła próg 300 zł.
Największy wzrost średniej ceny zauważono w sieci Lidl. Z wyliczeń ASM wynika, że skok był rzędu 12,22%. W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 8 na 13 analizowanych sieci. Najwyższy spadek był natomiast widoczny w koszyku produktów zakupionych w sieci Kaufland – aż o 7,02%. W ujęciu rocznym sieć ta zanotowała już 10-procentowy spadek. Ponadto w ujęciu rocznym spadki widoczne są w sieciach: Selgros Cash & Carry (5,89%), Auchan (5,14%), Dino (1,07%) i E.Leclerc (0,36%).
Mleko czy masło? Co podrożało w ostatnim czasie?
Dla konsumenta, oprócz zestawień dotyczących sieci, kluczowe są też ceny poszczególnych produktów spożywczych. Rok do roku najbardziej poszły w górę ceny napojów, a największy spadek, podobnie jak w ubiegłych miesiącach, notują produkty tłuszczowe.
Dane z kwietnia 2024 r. pokazują, że wśród 10 badanych kategorii, aż 6 zawiera produkty droższe niż w poprzednim roku. Wspomniane napoje wciąż notują dwucyfrowy wzrost. Oprócz tej kategorii podrożały: chemia domowa i kosmetyki, dodatki, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie oraz używki i piwo.
Z kolei niższe ceny zaobserwowano wśród produktów tłuszczowych (25,24%), nabiału (4,73%), mrożonek (2,88%) oraz słodyczy (0,94%). W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii mięso, wędliny i ryby.
fot.: materiały własne redakcji
Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż̇ online, jak i offline). Rodzaje analizowanych sklepów: Cash & Carry (Makro, Selgros) - wielkopowierzchniowy sklep/hurtownia, przeznaczona dla przedsiębiorców i detalistów; E-grocery - sklep prowadzący działalność wyłącznie w Internecie; Dark Store - wirtualny sklep oferujący szybką dostawę do domu; Dyskont (Biedronka, Lidl, Netto, Aldi) - sklep sprzedający towar w ograniczonym asortymencie i w obniżonych cenach; Supermarket (Dino, Polomarket, Intermarché) - samoobsługowy sklep o powierzchni sprzedażowej od 400 m² do 2,5 tys. m²; Hipermarket (Auchan, Carrefour, Kaufland, E.Leclerc) - sklep samoobsługowy o powierzchni powyżej 2,5 tys. m²; Sieć tradycyjna – sieć handlowa prowadząca sprzedaż w sklepach stacjonarnych; Hybryda – sieć handlowa, która prowadzi sprzedaż stacjonarną oraz internetową.
Prawa autorskie do niniejszego raportu - Badanie i Raport: Koszyk Zakupowy oraz prawa do baz danych stanowiących podstawę jego opracowania przysługują ASM Sales Force Agency sp. z o.o. Jakiekolwiek wykorzystanie raportu oraz zawartych w nim zestawień informacji dotyczących cen w celach komercyjnych, w tym promocyjnych i informacyjnych, jest zabronione i wymaga zgody ASM Sales Force Agency sp. z o.o.