Małe sklepy w tragicznej sytuacji. Ich liczba maleje, a zadłużenie branży rośnie

Małe sklepy w tragicznej sytuacji. Ich liczba maleje, a zadłużenie branży rośnie

Liczba sklepów w Polsce w 2023 roku zmniejszyła się o ponad 3 tysiące placówek. Ofiarą trendu są głównie małe, niezależne placówki. Sieci handlowe radzą sobie zdecydowanie lepiej. 

Dane wywiadowni Dun & Bradstreet dotyczące liczby sklepów w Polsce w połączeniu z właśnie opublikowanymi danymi Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy BIK ukazują trudności i wyzwania polskiego rynku handlowego. Sklepów realnie ubywa. Rosnie za to zadłużenie branży.

Niemal 3 tysiące zadłużonych sklepów

Autorzy analizy przyjrzeli się sytuacji firm handlowych w aspekcie płatności przeterminowanych powyżej 30 dni na kwotę co najmniej 500 złotych. Analiza obejęła dane zgłoszone przez wierzycieli do rejestru BIG InfoMonitor oraz opóźnienia w spłacie kredytów, widoczne w bazie BIK.

Ze statystyk tych wynika, że wśród firm o PKD 472 Sprzedaż detaliczna żywności, napojów i wyrobów tytoniowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach, w ciągu ostatniego roku zaległości wzrosły o blisko 37 mln zł (19%) do 229,4 mln zł na koniec lutego br.

Problemy ze spłatą bieżących zobowiązań i kredytów ma 2 937 aktywnych, zawieszonych i zamkniętych firm, o 90 podmiotów mniej niż przed rokiem. Wyjątkiem są jedynie firmy zajmujące się sprzedażą detaliczną pieczywa, ciast, wyrobów ciastkarskich i cukierniczych, gdzie pojawiło się 9 nowych dłużników.

Najciężej w sklepach mięsnych i warzywniakach

Gros przeterminowanego zadłużenia pochodzi z firm prowadzących sklepy mięsne (prawie 43 mln zł) oraz owocowo-warzywne (niemal 34 mln zł), a także przedsiębiorstw handlujących pozostałą żywnością (PKD 4729Z), gdzie jest to 35 mln zł, czyli niemal dwa razy tyle co przed rokiem.

Spory, 55% skok zadłużenia do ponad 7 mln zł zanotowały też sklepy rybne oraz sprzedawcy pieczywa i ciast – o 41% do niemal 20 mln zł.

Sieci handlowe w dużo lepszej sytuacji

Zgoła inaczej wygląda jednak sytuacja w grupie firm, które mają szerszą ofertę, z PKD 4711Z Sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach z przewagą żywności, napojów i wyrobów tytoniowych. To do nich klasyfikują się m.in. sieci handlowe i większość sklepów z ofertą artykułów spożywczych. Tu zaległości w ostatnim roku spadły o niemal 117 mln zł do ponad 655 mln zł, a liczba dłużników obniżyła się o 50 do 7084 podmiotów.

O obecnej sytuacji w największych sieciach handlowych sporo mówi nam także liczba sklepów pod ich szyldami. Przykładów nie trzeba długo szukać. Liczba sklepów Żabka przekroczyła w 2023 roku 10 tysięcy. Plan sieci to otwieranie tysiąca sklepów Żabka rocznie.

Biedronka na koniec 2023 roku liczyła z kolei 3569 sklepów. Podczas 12 miesięcy otworzyła 203 nowe placówki. Systematycznie rośnie także liczba sklepów Lidla, która w 2023 roku zbliżyła się do 900 placówek. W tym samym czasie ogólna liczba sklepów w Polsce maleje.


foto: mat. redakcji

Reklama