Ponad 65% wszystkich transakcji detalicznych w sklepach i punktach usługowych w Polsce realizowanych jest bezgotówkowo - pokazują najnowsze wyniki badania „Zwyczaje płatnicze a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce: badanie konsumenckie” przeprowadzonego dla Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Oznacza to, że w 2023 r. udział gotówki w liczbie transakcji detalicznych spadł o 3 p.p. do poziomu zaledwie 35%. Wyraźnie zwiększyła się za to grupa klientów korzystających z płatności mobilnych i mobilnych aplikacji bankowych.
Wyniki najnowszej fali badania zwyczajów płatniczych Polaków potwierdziły trwałość długoterminowego trendu wzrostu udziału transakcji bezgotówkowych dokonywanych w fizycznych punktach sprzedaży. W 2023 r. po cyfrowe formy płatności klienci sięgali najczęściej w:
• sklepach z obuwiem i odzieżą (70%);
• sklepach wielkopowierzchniowych, czyli supermarketach i hipermarketach (69%);
• księgarniach, kioskach, sklepach papierniczych (65%);
• drogeriach, aptekach oraz na stacjach paliw (64%).
Z kolei gotówką najczęściej płacono za usługi realizowane w domu (60%), u fryzjera oraz za naprawy (56%), w warsztatach i salonach samochodowych (52%).
Płatności mobilne przyspieszają
Rok 2023 można określić rokiem popularyzacji płatności mobilnych. Badanie Fundacji Polska Bezgotówkowa wskazuje na dynamiczny wzrost wykorzystania płatności z użyciem technologii NFC i dedykowanych mobilnych aplikacji płatniczych (platform usługowych). W 2023 r. za pomocą tych płatności zrealizowano łącznie 23% wszystkich transakcji na terminalach. Dla porównania w 2022 r. było to tylko 14%, co oznacza spektakularny wzrost o 57% w udziale liczby transakcji r/r.
Na popularności zyskują również mobilne aplikacje bankowe – w 2023 r. korzystanie z nich zadeklarowało 60% dorosłych Polaków, to dwukrotnie więcej niż w 2018 r. Dominującą pozycję w kategorii płatności mobilnych odgrywa technologia NFC – przy jej wykorzystaniu zrealizowano aż 71% wszystkich płatności mobilnych na terminalach.
Jeszcze większa potrzeba wypełniania białych plam
Mimo systematycznego wzrostu udziału płatności cyfrowych, nadal konsumenci zauważają luki w akceptacji płatności kartą i płatności mobilnych. Z tego m.in. powodu udział metod płatności w liczbie transakcji jest silnie zróżnicowany w ramach poszczególnych branż. W wielu sektorach gospodarki, zwłaszcza o charakterze usługowym, wciąż występują realne ograniczenia zasięgu akceptacji kart, a postrzeganie dostępności jest na niższym poziomie.
fot.: materiały prasowe