Sklepy autonomiczne Amazona miały pokazywać, jak będzie wyglądał handel przyszłości. Rzeczywistość prędko zweryfikowała jednak te plany. Niezastąpiony okazał się człowiek – a dokładniej tysiąc zdalnych pracowników z Indii.
Technologia, z której korzystał Amazon, miała przy pomocy sztucznej inteligencji weryfikować zakupy klientów. Okazała się jednak zbyt powolna i kosztowna. Zamiast tego gigant technologiczny stworzył zespół liczący tysiąc Hindusów. Weryfikowali zakupy klientów w sklepach autonomicznych.
Autonomiczne sklepy Amazona bez kas i kolejek?
Dzięki technologii "Just Walk Out" po wejściu do placówki Amazon Fresh, klient nie musiał korzystać z kasy czy pomocy sprzedawcy. Cały proces rejestrować miały kamery i czujniki, które przy użyciu sztucznej inteligencji weryfikowały zakupy. Rachunek następnie trafiał bezpośrednio na telefon klienta.
Wątpliwości wzbudzał jednak czas, w którym klienci musieli czekać na rachunek. Sztuczna inteligencja powinna bowiem generować go automatycznie.
AI sobie nie poradziła. Amazon zatrudnił Hindusów
Nieco więcej światła na sprawę rzuciło śledztwo przeprowadzone przez The Information. Okazuje się bowiem, że sztuczna inteligencja nie radziła sobie z nagraniami w stopniu oczekiwanym przez Amazon. W rezultacie nagrania te musiały być weryfikowane przez ludzi.
W tym celu Amazon stworzył niemały zespół. W jego skład wchodziło około tysiąca pracowników z Indii.
"Zdalni kasjerzy" musieli przyglądać się nagraniom ze sklepów, z którymi nie poradziła sobie sztuczna inteligencja. Według szacunków, weryfikowali w ten sposób około 70% transakcji, podczas gdy Amazon miał przewidywać, że będzie to góra 5%.
Amazon rezygnuje z "Just Walk Out"
Brzmi nieprawdopodobnie? Choć Amazon nie zabrał oficjalnie głosu w sprawie śledztwa, zaledwie kilka dni wcześniej poinformował o rezygnacji z technologii "Just Walk Out" ze swoich sklepów w Stanach Zjednoczonych.
Firma przekazała, że ich miejsce zajmą inteligentne wózki Dash Carts, które umożliwią kasowanie produktów w trakcie zakupów.
foto: Amazon system Just Walk Out (foto: Amazon, mat. prasowe)