Korzystanie z akcji promocyjnych stało się powszechne. Są jednak bariery nie do przejścia

Korzystanie z akcji promocyjnych stało się powszechne. Są jednak bariery nie do przejścia

Aż 80% Polaków w ciągu ostatniego roku wzięło udział w akcji promocyjnej. W przypadku co siódmej osoby udział w konkursie, loterii lub akcji wsparcia sprzedaży sprawia, że łatwiej zapamiętuje markę lub konkretny produkt związany z akcją. Z kolei aż 66% badanych przyznaje, że chętniej kupuje produkty, dzięki którym może wygrać nagrodę w konkursie, loterii lub innej akcji promocyjnej – wskazują w raporcie autorzy najnowszego badania, IRCenter i Pluxee Polska.

  • Polacy najczęściej korzystali z programów lojalnościowych (83%), promocji z gratisami (63%), zakupów z rabatem (54%) oraz loterii i konkursów (40%).
  • Najczęstszym czynnikiem motywującym do zaangażowania się w akcję promocyjnych były dla nich nagrody pieniężne, w tym te w postaci voucherów lub bonów.

Akcje specjalne opłacają się nie tylko konsumentom

Aż 72% Polaków przyznało, że dzięki udziałowi w konkursie, loterii lub akcji wsparcia sprzedaży łatwiej zapamiętuję markę lub konkretny produkt związany z akcją. Nic dziwnego – nagroda, która wzbudza dreszcz emocji, udział w angażującym konkursie czy konkretna oszczędność budżetu to elementy, które tworzą silną sieć pozytywnych skojarzeń z marką. Im więcej tego typu skojarzeń będzie miał odbiorca – tym lepiej zapamięta brand i produkt.

Dla zespołów marketingowych i sprzedażowych jeszcze ważniejszym wnioskiem z badania jest wzrost wskaźnika ponownego zakupu (ang. repurchase score). Według danych z Raportu "Skuteczna akcja wsparcia sprzedaży" już 2/3 Polaków chętniej kupuje produkty, które dają szansę na wygraną w akcji promocyjnej.

To ważny argument w rozmowie o budżecie marketingowo-sprzedażowym. Tak wyraźny wpływ akcji promocyjnych na zapamiętywalność marki oraz na sprzedaż może stać się ”asem w rękawie”, gdy dyskutujemy o opłacalności i sensowności wdrażania w firmie tego typu rozwiązań.

Karol Kamas, Dyrektor Marketingu Pluxee Polska

Programy lojalnościowe i gratisy na szczycie popularności

Polacy kochają akcje promocyjne – wskazują wyniki badania IRCenter i Pluxee Polska. Aż 80% badanych przyznało, że w ciągu ostatniego roku wzięło udział w loteriach, konkursach lub innych akcjach promocyjnych.

W jakich najczęściej? Były to kolejno:

  1. programy lojalnościowe (83%),
  2. promocje z gratisami (63%),
  3. zakupy z rabatem (54%),
  4. loterie i konkursy (40%),
  5. zakupy z nagrodą/prezentem (14%).

Jak zauważają autorzy badania, ostatnie 2 lata to istny boom na "lojalnościówki". Marki widzą szansę na przetrwanie w kryzysie właśnie w budowaniu zaufania, lojalności i przywiązaniu klientów do swoich produktów lub usług. A zbieranie punktów, które gwarantują późniejsze zniżki na zakupy lub dodatkowe profity (np. w formie nagród) mogą wyraźnie odciążyć nadwyrężony portfel klienta.

W Raporcie "Skuteczna akcja wsparcia sprzedaży" skupiamy się przede wszystkim na działaniach promocyjnych skierowanych do finalnych nabywców, czyli elementach strategii przyciągającej, tzw. pull. Już teraz na rynku obserwujemy siłę działań z obszaru promocji sprzedaży, co obrazują wyniki badania.

Karol Kamas

Uwaga na te błędy. To zniechęca Polaków do udziału w akcjach

Autorzy badania sprawdzili także, jakie czynniki zniechęcają do udziału w akcjach promocyjnych. Najczęściej wskazywaną barierą okazała się konieczność podawania swoich danych osobowych – potwierdziła to prawie połowa badanych. Zaraz za nią uplasowały się zbyt trudne do spełnienia warunki uczestnictwa w akcji (39%), niejasne lub często zmieniające się zasady lub nadmiar komunikatów, przeciążenie reklamami, powiadomieniami (36%) oraz podanie wieku i zainteresowań (7%).

Którymi danymi potencjalni uczestnicy najbardziej nie chcą się dzielić? Zdecydowanie króluje tu numer PESEL – wskazuje na to aż 82% badanych. Co ciekawe, jest to większą przeszkodą dla kobiet niż mężczyzn. Dalej znajdują się kolejno: ujawnianie informacji dotyczących dochodu (47%), adresu zamieszkania (42%) oraz numeru telefonu (36%).

Co więcej, prawie 1/3 badanych uznała, że zniechęcające są nietrafione nagrody, które dają zbyt mały wybór lub mają niską wartość.

Zatem jakie nagrody uczestnicy badania uznali więc za idealne?

Pieniężna i cyfrowa – taka nagroda jest według respondentów najbliższa ideałowi. Dla 75% osób to właśnie nagrody pieniężne (np. karty przedpłacone czy eVouchery) są największą zachętą do udziału w akcji promocyjnej.

Jaka jeszcze powinna być nagroda, która motywuje do udziału w akcji wsparcia sprzedaży? Według Raportu IRCenter i Pluxee Polska przede wszystkim uniwersalna i dająca wolność wyboru (mogą to być np. środki na karcie, za które nagrodzony samodzielnie kupi sobie moją przyjemność) – wskazało na to 60% badanych.

Kolejnym ważnym aspektem jest dostępność – ponad połowa Polaków przyznała, że chce mieć dostęp do nagrody od razu po jej otrzymaniu. Na trzecim miejscu wymieniano wartość nagrody – powinna być ona na tyle wysoka, by wygrany mógł mieć z niej konkretną przyjemność (44%).

Cyfrowe nagrody

Badanie IRCenter i Pluxee Polska pokazuje ponadto, że już 8 na 10 Polaków uważa nagrody cyfrowe za atrakcyjne i motywujące do wzięcia udziału w akcjach promocyjnych. Poza tym, że wyraźnie widać rosnącą popularność takich rozwiązań, niemal 60% badanych z tej grupy podkreśla, że w przyszłości nagrody cyfrowe będą dominującą formą nagradzania w akcjach promocyjnych.

Co oznacza to dla organizatorów akcji? Przede wszystkim to, że jeśli chcą przyciągnąć uwagę i zaangażować konsumentów w akcje promocyjne, muszą oferować rozwiązania cyfrowe np. karty przedpłacone zasilane konkretną kwotą, wartościowe eVouchery. Z punktu widzenia doświadczeń użytkowników jest to wyjątkowo wygodna alternatywa. Dziś bowiem liczy się szybkość, zwinność i łatwość działania, a nagrody cyfrowe spełniają te kryteria – są dostępne 24 godziny na dobę przez 7 dni, zawsze pod ręką, w telefonie, więc nie istnieje ryzyko zagubienia czy uszkodzenia, można je szybko zrealizować w dowolnym miejscu i czasie.

Wyniki badania wyraźnie pokazują, że konsumenci w Polsce oczekują nagród pieniężnych i cyfrowych. Nie jestem zdziwiona - to obserwacje zgodne z trendem globalnym, który wskazuje, że kierunkiem rozwoju marketingu wsparcia sprzedaży jest personalizacja, wolność wyboru i digitalizacja rozwiązań.

Justyna Klimuk, Kierownik Zespołu Marketingu ds. Segmentu Rozwoju Biznesu w Pluxee Polska

Badanie „Nagrodomania, czyli promowanie przez nagradzanie” wykonane na zlecenie Pluxee Polska przez IRCenter w sierpniu 2023 roku. Próba badawcza: N=1006 Respondenci: Próba reprezentatywna Polaków w wieku 18+. Badanie przeprowadzone zostało z użyciem metodologii CAWI z wykorzystaniem licencjonowanego panelu zapewniającego reprezentatywność próby.


foto: mat. redakcji

Reklama