UOKiK zbiera haki na największe sieci handlowe? Jest oficjalne pismo i lista firm

UOKiK zbiera haki na największe sieci handlowe? Jest oficjalne pismo i lista firm

"Jesteś dostawcą produktów-rolno spożywczych i doświadczyłeś nieuczciwych praktyk sieci handlowej? Zawiadom nas!" – zachęca w najnowszym komunikacie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Organ wystosował oficjalną ankietę do 24 organizacji branżowych. Jej celem jest zidentyfikowanie nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej przez sieci handlowe. UOKiK gwarantuje przy tym pełną anonimowość. 

"W trakcie naszych działań zawsze bardzo ważne były informacje uzyskane bezpośrednio od poszkodowanych podmiotów" – informuje Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. Właśnie na takie zawiadomienia, które – jak donosi organ – niejednokrotnie stanowiły podstawę interwencji, liczy teraz Urząd. 

UOKiK stworzył checklistę z nieuczciwymi praktykami sieci handlowych

Wystosowanie ankiety do organizacji branżowych ma ułatwić złożenie zawiadomienia szczególnie tym pojedynczym producentom, którzy nie chcą samodzielnie zgłaszać takich informacji z obawy o zerwanie relacji z sieciami handlowymi. Co znajduje się w ankiecie?

W formularzu wystosowanym do organizacji branżowych UOKiK wskazuje konkretne praktyki, które mogły stanowić nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej oraz pyta o to, czy były one stosowane wobec dostawców. Wśród nich znajdują się między innymi:

  • nieterminowa zapłata za dostarczone produkty
  • anulowanie przez nabywcę zamówienia w terminie krótszym niż 30 dni przed przewidywanym terminem dostarczenia łatwo psujących się produktów rolnych lub spożywczych
  • żądanie przez nabywcę od dostawcy płatności niezwiązanych ze sprzedażą produktów rolnych lub spożywczych
  • odmowa przez nabywcę pisemnego potwierdzenia warunków umowy obowiązujących między nabywcą a dostawcą, o których pisemne potwierdzenie zwrócił się dostawca
  • zwrot przez nabywcę niesprzedanych produktów rolnych lub spożywczych bez zapłaty za te produkty lub za ich unieszkodliwianie
  • żądanie przez nabywcę zapłaty za reklamowanie produktów rolnych lub spożywczych przez nabywcę.

12 sieci handlowych na świeczniku

W ankiecie znajduje się w sumie 16 konkretnych praktyk, które mogłyby stanowić nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej. Poza tym UOKiK wskazuje również na konkretne sieci handlowe. W kwestionariuszu wymieniono 12 znanych sieci z prośbą o wskazanie, we współpracy z którą z nich występowały wskazane praktyki. Wśród nich znajdziemy:

  • Auchan
  • Carrefour
  • Jeronimo Martins Polska (Biedronka)
  • SCA PR Polska (Intermarche)
  • Stokrotka
  • Netto
  • Dino
  • Żabka
  • Kaufland 
  • Grupa Eurocash
  • Aldi.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zapewnia, że zbierane ankiety są w pełni anonimowe.


foto: mat. redakcji wiadomoscispozywcze.pl

Reklama