Co trzeci Polak uważa te produkty za kluczowe w marketach. Wybór musi być duży

Co trzeci Polak uważa te produkty za kluczowe w marketach. Wybór musi być duży

Co czwarty badany Polak decyzję o tym, do którego marketu się wybrać podejmuje na podstawie cen. Na drugim miejscu w zestawieniu uplasowała się jakość z 22% wskazań – wskazują wyniki badania "Super Markets Equity", które analizuje analityczno-badawcza firma Braincandy. Istnieją jednak kategorie, które są szczególnie ważne dla polskich konsumentów. Które?

Nabiał jest kluczowy

Badanie przeprowadzone przez Braincandy-Wisdrop pokazuje, że nabiał oraz te produkty, które można znaleźć w sklepowych lodówkach są dla 33% Polaków kategorią najsilniej wpływającą na ich doświadczenia zakupowe. Ten sam odsetek badanych oczekuje w tej kategorii dużego wyboru oraz różnorodności oferty.

Podobnie w kwestii zakupu mięsa – na różnorodność wskazało 35% respondentów. Kolejnymi istotnymi dla ankietowanych kategoriami zakupowymi są warzywa i owoce (15% wskazań), pieczywo (13% wskazań), środki czystości i papier (12% wskazań) oraz mięso (8% wskazań).

Co ciekawe, najmniej ważne dla Polaków są produkty bio oraz mrożonki. Wybrało je odpowiednio 2 oraz 1% badanych. "Może to wynikać z faktu, że oferta bio jest najsłabiej oceniana przez Polaków wśród wszystkich marketów. Podobnie jak gotowe posiłki oraz produkty dla zwierząt. Nie jest więc zaskoczeniem, że niektóre z supermarketów w kraju, jak chociażby sieć Carrefour, zaniechały dalszego rozwoju konceptu sklepów oferujących jedynie produkty bio. Jednocześnie, nie rezygnują z tej kategorii całkowicie utrzymując tego typu asortyment w sklepach sieci" – analizuje Braincandy.

Cena nie zawsze jest najważniejsza

Podczas zakupów Polacy biorą pod uwagę szereg różnych aspektów, które mają dla nich większe bądź mniejsze znaczenie – w zależności od tego, na jakiej kategorii produktów się skupiają.

Cena to najważniejszy czynnik podczas zakupów w kategoriach środków czystości oraz produktów papierowych (42% wskazań), a także czekolady (28%).

W kwestii asortymentu do kuchni (garnki, patelnie, zastawa, sztućce, narzędzia kuchenne), przekąsek i czipsów oraz piwa Polacy lubią poszukiwać nowości – odpowiednio 42%, 39% oraz 46% wskazań. W kategorii produktów kuchennych wysoka jakość jest najmniej istotnym czynnikiem – wskazało na nią jedynie 8% ankietowanych.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z DANYMI RYNKOWYMI I ANALIZAMI

SPRAWDŹ NOWE RAPORTY

Z kolei jakość jest dla Polaków najważniejsza w przypadku zakupu produktów dziecięcych (58%), produktów śniadaniowych, kawy i herbaty (42%) oraz produktów do prania (29%).

"Zaskakujący może być fakt, że wielu Polaków za istotny aspekt procesu zakupowego uważa pomocną obsługę sklepu – ten czynnik wybrało najwięcej ankietowanych w przypadku napojów bezalkoholowych i wody oraz produktów do higieny osobistej – odpowiednio 48% i 24%" – komentują eksperci. 

Raport "Super Markets Equity" został opracowany przez Wisdrop (Braincandy) w oparciu o internetowe badanie konsumenckie na próbie n=600 Polaków w wieku 16-75 lat. Badanie zostało przeprowadzone w grudniu 2023 r. i zawiera szczegółową analizę rynku detalicznego w Polsce, koncentrując się na najpopularniejszych sieciach supermarketów, dyskontów i sklepów convenience. Badanie obejmuje szeroką gamę marek, w tym Biedronka, Lidl, Carrefour, Auchan, Dino, Żabka, Kaufland, Aldi, Netto, Lewiatan, Stokrotka, Polo Market, Delikatesy Centrum, Społem, Inter Marche i E.Leclerc, zapewniając kompleksowy przegląd preferencji konsumentów.


foto: mat. redakcji

Reklama