Unilever ogłosił podjęcie kroków mających na celu przyspieszenie realizacji planu działań na rzecz wzrostu (GAP) poprzez wydzielenie działu zajmującego się lodami i uruchomienie dużego programu zwiększającego produktywność.
Zarząd uważa, że Unilever powinien w coraz większym stopniu skupiać się na portfelu niewątpliwie lepszych marek, posiadających silną pozycję w bardzo atrakcyjnych kategoriach. "To tutaj firma może najskuteczniej zastosować swoje możliwości w zakresie innowacji, marketingu i wejścia na rynek" - informuje. Jednym z takim segmentów zdaniem zarządu są lody.
Unilever wydziela biznes związany z produkcją lodów
Zarząd Unilever jest przekonany, że przyszły potencjał wzrostu Ice Cream będzie lepiej realizowany w ramach innej struktury właścicielskiej. Lody mają odrębną charakterystykę w porównaniu z innymi działami operacyjnymi Unilever. Należą do nich łańcuch dostaw i punkty sprzedaży obsługujące mrożonki, inny krajobraz kanałów, większa sezonowość i większa kapitałochłonność.
Po separacji Unilever ma stać się prostszą i bardziej skoncentrowaną firmą, prowadzącą cztery grupy biznesowe zajmujące się urodą i dobrym samopoczuciem, higieną osobistą, opieką domową i żywieniem. "Te grupy biznesowe mają uzupełniające się drogi wejścia na rynek i/lub badania i rozwój, systemy produkcji i dystrybucji, zarówno na rynkach rozwiniętych, jak i na rynkach wschodzących" - informuje.
Niemal 8-miliardowy interes zyska niezależność
Segment lodów w 2023 roku wygenerował obrót w wysokości 7,9 mld euro. Jednostka zarządza wieloma markami, wśród których znajduje się 5 spośród 10 najlepiej sprzedających się brandów lodów na świecie, jak Wall's, Magnum czy Ben & Jerry's.
Będąc samodzielną, bardziej skoncentrowaną firmą, zespół zarządzający ma zyskać "elastyczność operacyjną i finansową, aby rozwijać swoją działalność, alokować kapitał i zasoby w celu wsparcia odrębnej strategii, w tym dalszej optymalizacji jej sieci produkcyjnej i logistycznej oraz rozwoju szeroko zakrojonych, elastycznych kanałów dystrybucji" - informuje Unilever.
Najbardziej prawdopodobną drogą separacji jest podział spółki zajmującej się lodami. W takim przypadku Unilever oczekuje, że spółka będzie działać w oparciu o strukturę kapitałową porównywalną z podobnymi spółkami giełdowymi. Rozważone zostaną jednak także inne opcje separacji. Działania separacyjne rozpoczną się natychmiast, a pełne rozdzielenie spodziewane jest do końca 2025 roku.
foto: mat. prasowe