Wielkanoc 2024 pod znakiem cięcia kosztów. Polacy chcą wydać mniej niż przed rokiem

Wielkanoc 2024 pod znakiem cięcia kosztów. Polacy chcą wydać mniej niż przed rokiem

Jajka, biała kiełbasa, żurek czy sernik... To produkty bez których wiele Polek i Polaków nie wyobraża sobie Wielkanocy. Wiąże się to jednak z dodatkowymi wydatkami. W tym roku przeciętnie zamierzamy wydać na świętowanie 568,80 zł. To o 30 złotych mniej niż przed rokiem.

Planowane wydatki wielkanocne różnią się nie tylko w zależności od wieku, ale także miejsca zamieszkania. Zgodnie z wynikami najnowszego Barometru Providenta, tegoroczną Wielkanoc finansowo najmocniej odczują mieszkańcy województwa lubuskiego, którzy wydadzą 838 zł, a także ankietowani w wieku 45-54 lat, deklarujący średnie wydatki rzędu 625 zł. 

Wielkanoc 2024: Będzie oszczędnie i z głową

Aż 82,4% respondentów, którzy zadeklarowali, że tej wiosny Wielkanoc będzie dla nich kosztowniejsza niż rok wcześniej, jako główny czynnik wskazali inflację i podwyżkę cen produktów. Choć odsetek wskazać wydaję się być wysoki, to w porównaniu do 2023 roku odnotował spadek, i to aż o 10 punktów procentowych. 

"Według najnowszej edycji cyklicznego Barometru Providenta, łącznie 56,3% osób planuje utrzymać koszty tegorocznej Wielkanocy na niższym lub takim samym poziomie jak w poprzednich latach" – informuje Karolina Łuczak, rzeczniczka prasowa Provident Polska. 

Wśród najczęściej wskazywanych sposobów na zaoszczędzenie podczas Wielkanocy wymieniali oni:

  • rezygnację z zakupu niektórych potrzebnych produktów (32,4% wskazań),
  • kupowanie tańszych zamienników produktów (31,4%),
  • korzystanie z promocji (30,0%),
  • świętowanie w mniejszym gronie (ok. 20%).

Najczęstszym sposobem na obniżenie budżetu jest wybór tańszych zamienników – mistrzami tej metody oszczędzania są osoby w wieku 45-55 lat (62%), a także mężczyźni – wykorzystuje ją 45,7% z nich w porównaniu do 15% kobiet. Z kolei panie częściej niż panowie rezygnują z zakupu wszystkich potrzebnych produktów (36% wobec 29,5% mężczyzn). Promocje są natomiast mocną stroną 60,7% ankietowanych z grupy wiekowej 45-44 lata.

Karolina Łuczak, rzeczniczka prasowa Provident Polska

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1008 dorosłych Polaków, w lutym 2023 r.


foto: mat. redakcji

Reklama