Platforma zakupowa Allegro pochwaliła się wynikami finansowymi za cały 2023 rok. Na polskim rynku grupa wypracowała sprzedaż brutto na poziomie 54,8 mld zł. W tym czasie, dzięki wyższej stawce prowizji od sprzedaży, Allegro zwiększyło przychody do prawie 8 mld zł. Cała Grupa zanotowała jednak sporą stratę netto spowodowaną odpisem.
Allegro rośnie szybciej od rynku
Wartość sprzedaży brutto (GMV) z działalności w Polsce wzrosła w 2023 roku o 11% r/r do 54,8 mld zł, niezmiennie przewyższając dynamikę sprzedaży detalicznej. W czwartym kwartale GMV zwiększyło się o 8.5% r/r.
Przychody z działalności w Polsce wzrosły o 19,7% r/r do prawie 8 mld zł w ubiegłym roku dzięki wyższej stawce prowizji od sprzedaży (take rate) i wzrostowi przychodów z działalności reklamowej o 31% r/r. W samym ostatnim kwartale roku przychody w Polsce zwiększyły się o 18.4%.
Zysk EBITDA z działalności w Polsce wzrósł w 2023 roku o 28% rok do roku do niemal 3 mld zł. Prawie jedna trzecia tego wyniku została wypracowała w samym czwartym kwartale.
Rosną też koszyki użytkowników
Liczba aktywnych kupujących na Allegro w Polsce wzrosła siódmy kwartał z rzędu, osiągając poziom 14,6 mln na koniec 2023 roku. Średnia wartość GMV na aktywnego kupującego/kupującą zwiększyła się zaś o 6,4% r/r do 3 739 zł rocznie w czwartym kwartale.
Z badań Allegro wynika, że przywiązanie kupujących do Allegro idzie w parze z częstotliwością zakupów. "Ogólnie rzecz biorąc, im więcej ktoś u nas kupuje, tym bardziej staje się lojalny" - skomentował Roy Perticucci, prezes Allegro.
Czeska platforma Allegro.cz, która zadebiutowała w maju 2023 roku, podwoiła liczbę aktywnych kupujących kwartał do kwartału do 1,6 mln dzięki najszerszej ofercie na rynku. Jak podaje grupa, platformie udało się stać numerem dwa na tym rynku pod względem ruchu w czeskim e-commerce. "Na dniach", jak informuje firma, planowany jest również start nowej platformy Allegro na Słowacji.
Nie obyło się bez strat
Ekspansja międzynarodowa nie idzie jednak Allegro równie łatwo, jak wzmacnianie sprzedaży na rynku krajowym (który generuje obecnie 94% biznesu). Firma stopniowo przekształca MALL i CZC w skutecznych sprzedawców na Allegro.cz.
"Skorygowana strata EBITDA segmentu MALL wyniosła w ubiegłym roku 205 mln zł i choć stanowi to zaledwie 7% skorygowanego zysku EBITDA w Polsce, to tempo transformacji jest poniżej oczekiwań grupy. Allegro dokonało drugiego odpisu aktualizującego wartość czeskich aktywów. Jest to temat czysto księgowy, który nie wpływa na stabilność biznesu ani ambicje międzynarodowe grupy" - informuje w raporcie Allegro.
Cele na 2024
W pierwszym kwartale 2024 roku Allegro oczekuje wzrostu GMV z działalności w Polsce w przedziale 9-10% r/r, przy wzroście przychodów o 18-20% i skorygowanego zysku EBITDA o 28-31% r/r.
Przewidywana wartość GMV działalności międzynarodowej spadnie w pierwszym kwartale o 3-5% r/r, przychody będą o 29-32% niższe r/r, a skorygowana strata EBITDA ma zostać ograniczona do 120-140 mln zł.
Wydatki inwestycyjne szacowane są na 110-120 mln zł w Polsce i 20-30 mln zł za granicą. W efekcie, wzrost GMV skonsolidowanej grupy oczekiwany jest w zakresie 8-9% r/r w pierwszym kwartale, a przychodów w przedziale 4-7% r/r.
foto: mat. prasowe