Rynek wina zmienia się i wciąż ewoluuje podążając za konsumentami i ich potrzebami. O tym, na ile trendy, które obecnie rządzą w tej kategorii, przekładają się na realne decyzje podejmowane przy półkach sklepowych rozmawiamy z Beatą Podstawny, dyrektor sprzedaży w firmie TiM S.A.
Wino białe, a może czerwone? Wytrawne, półwytrawne czy słodkie? Musujące, czy może jednak spokojne? Stając przed półką sklepową konsumenci mają przed sobą olbrzymi wybór. Wina różnią się w końcu nie tylko ze względu na ich wytrawność czy kolor, ale także pochodzenie, szczep czy też gatunek. Które wina Polacy będą wybierać w 2024 roku?
Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo:
Liczą się jakościowe wina
Jednym z ważnych trendów, na które zwraca uwagę Beata Podstawny, dyrektor sprzedaży w firmie TiM S.A., jest zwrot konsumentów w kierunku jakości. Na jego rozwój, jak wyjaśnia, znaczny wpływ mają podróże Polaków.
Z rosnącą rolą jakości koreluje jeszcze jedna ważna obserwacja. Jak przyznaje Beata Podstawny, trendem, który swój początek zawdzięcza pandemii, jest sięganie przez polskich konsumentów po produkty markowe. Mowa o trunkach charakteryzujących się ugruntowaną pozycją na rynku, co bezpośrednio związane jest ze stabilną jakością.
W przypadku TiM S.A., w rezultacie tego trendu bardzo duże wzrosty zanotowały topowe marki dostępne w ofercie firmy, takie jak PORTADA czy Cono Sur.
Pierwszy wybór w winach spokojnych i winach musujących
Wina możemy podzielić na dwie zasadnicze kategorie. Pierwszą z nich będą wina spokojne, a więc trunki nie posiadające naturalnego czy też sztucznego nasycenia dwutlenkiem węgla. Do drugiej grupy należą natomiast wina musujące. Po które trunki sięgają w tych kategoriach Polacy?
W przypadku win spokojnych, jak informuje Beata Podstawny, obserwowanym w ostatnim czasie trendem jest zwiększone zainteresowanie winami białymi. "Odbywa się to oczywiście na niekorzyść win czerwonych" – dodaje ekspertka.
W przypadku win musujących wybór jest znacznie mocniej konkretny. Króluje bowiem jeden gatunek – prosecco.
Wina pozbawione procentów, organiczne i wegańskie
Kolejnym ważnym trendem na rynku wina, na który wskazuje ekspertka, jest wzrost zainteresowania winami bezalkoholowymi oraz winami o niskiej zawartości alkoholu. Trend ten, jak wyjaśnia Beata Podstawny, napędzany jest w dużej mierze wzrostem sprzedaży w kategorii piw bezalkoholowych. "Niejako przeniósł się z kategorii piwa do kategorii wina" – dodaje.
Ostatnim trendem obserwowanym już od kilku lat na polskim rynku wina są wina organiczne oraz wina wegańskie. "Zwiększone zainteresowanie widzimy także po działaniach producentów, z którymi współpracujemy, i którzy to zaczęli zmieniać swoje technologie, by dostosowywać je do produkcji tego rodzaju win" – zauważa Beata Podstawny.
foto: stockadobe(africa studio)