OLX wprowadzał użytkowników w błąd. Serwis odda wszystkie pieniądze

OLX wprowadzał użytkowników w błąd. Serwis odda wszystkie pieniądze

"Pakiet ochronny" oferowany przez OLX został zakwestionowany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Serwis miał wprowadzać w błąd użytkowników, którzy zdecydowali się dodatkowo zapłacić za ochronę. Teraz mogą oni ubiegać się o zwrot kosztów. Sprawdzamy, kto może odzyskać pieniądze od OLX.

Zwrot pieniędzy za "Pakiet ochronny" na OLX

Sprawa dotyczy usługi, która miała oferować kupującemu dodatkową ochronę. W wyniku postępowania UOKiK zauważył, że jej regulamin zawierał wiele wyjątków, a sama ochrona stawała się w rzeczywistości pozorna.

W wyniku działań Grupy OLX konsumenci ponosili negatywne skutki finansowe. Spółka stosowała szereg postanowień istotnie ograniczających zakres ich ochrony. Opłacana przez kupujących ochrona była w rzeczywistości pozorna.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny

Komunikaty przesyłane przez OLX (takie jak: "Przedmiot odebrany? Twoja płatność jest wstrzymana na 24 h – w tym czasie możesz potwierdzić, że zamówienie jest OK") mogły sugerować, ze dodatkowa ochrona zadziała w momencie, gdy kupujący otrzyma uszkodzony produkt. Tym samym serwis wprowadzał użytkowników w błąd, ponieważ żadnej ochrony w takiej sytuacji nie było.

"Skorzystałem z ich usług i zakupiłem telefon wpłaciłem pieniądze na konto olx telefon dotarł jednak jest uszkodzony olx umywa ręce twierdząc że ich program ochrony kupujących nie obejmuje uszkodzeń a tylko sytuacji gdyby sprzedający nie wysłał paczki lub z inną zawartością (...)

opisał swoją sytuację jeden z kupujących

Jak otrzymać zwrot pieniędzy od OLX za "Pakiet ochronny"?

Prezes UOKiK wydał decyzję, w której zobowiązał Grupę OLX do zmiany praktyk. Portal ma oddać klientom pieniądze i poinformować o tym konsumentów. Zwrot środków na konto bankowe ma nastąpić w momencie, w którym konsument odpowie na wiadomość przesłaną przez OLX. Jeśli nie odpowiemy na tę wiadomość, pieniądze trafią do "portfela OLX" w serwisie.

Kto może ubiegać się w zwrot środków od OLX? Konsumenci muszą spełnić następujące warunki:

  • skontaktowali się z OLX od 24 sierpnia 2021 r. do dnia wprowadzenia zmian wynikających z decyzji ws. nieprawidłowo wykonanej transakcji, a spółka ich roszczenia odrzuciła, co konsumenci zakwestionowali.
  • Dotyczy to również osób, które 15 dni przed wydaniem decyzji otrzymały informację o negatywnym rozpatrzeniu wniosku w ramach „Pakietu ochronnego”, ale nie zdążyły skontaktować się ze spółką. Będą mogły zrobić to teraz. Portal odda kwoty, które wydali na zakup produktu.

Jak otrzymać zwrot pieniędzy od OLX za usługę serwisową?

"Pakiet ochronny" nie jest jedynym zakwestionowanym przez UOKiK działaniem serwisu. OLX miał wprowadzać użytkowników w błąd co do opłaty za usługę serwisową. Jak wyjaśnia Urząd mowa o braku informacji o tym, że produkty dostępne w serwisie można kupić bez konieczności ponoszenia opłaty za usługę serwisową. Dodatkowa opłata nie była także uwzględniana w cenach produktów po wyborze opcji pozycjonowania ich "od najtańszych".

W związku z tym, użytkownicy OLX mogą także ubiegać się o zwrot środków za usługę serwisową. Otrzymają go osoby, które skontaktowały się z OLX w sprawie tej usługi od  1 grudnia 2021 r. do dnia wprowadzenia wszystkich zmian wynikających z decyzji. 


foto: aplikacja olx (printscreen)

Reklama