"Duża aktywność deweloperów na rynku". Tak wyglądała końcówka 2023 roku w handlu

"Duża aktywność deweloperów na rynku". Tak wyglądała końcówka 2023 roku w handlu

Rynek handlowy w Polsce w 2023 roku charakteryzował się dużą aktywnością deweloperów. Mimo dojrzałości sektora handlowego oraz dużego nasycenia rynku, zasoby całkowitej powierzchni handlowej powiększyły się o blisko 440 tys. mkw. – wskazuje w najnowszym raporcie BNP Paribas Real Estate Poland. 

Dane zawarte w najnowszej edycji raportu "At a Glance – rynek nowoczesnego handlu w Polsce" pokazują, że ostatni kwartał 2023 roku był najlepszym okresem jeśli chodzi o podaż. Od października do grudnia dostarczono bowiem 230 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej.

Parki handlowe wciąż prowadzą

Ponad 80% nowej podaży, jak donoszą eksperci BNP Paribas Real Estate Poland, to otwarcia parków handlowych. Ich popularność przekłada się na zainteresowanie inwestorów. Udział parków handlowych w całkowitym wolumenie inwestycji w 2023 roku wyniósł 12%. Do inwestorów specjalizujących się tym segmencie dołączają nowi gracze – Lords LB Asset Management z Litwy, BHM z Czech i Frey z Francji. Obserwowany jest również aktywny udział polskich inwestorów prywatnych.

Ostatnie lata na rynku handlowym zdominowane były przez otwarcia parków handlowych, które w 2023 roku stanowiły ponad 80% nowej podaży. (...) Pozostała część dostarczonej w 2023 roku podaży obejmowała centra handlowe, ale w dużej mierze dotyczyła ona przebudowy istniejących obiektów i ponownego ich otwarcia.

Fabrice Paumelle, dyrektor działu powierzchni handlowych BNP Paribas Real Estate Poland

Kierunek: mniejsze koncepty miejskie

To jednak nie koniec. Rok 2023 był także wyjątkowy pod względem debiutów. W tym czasie pojawiło się na rynku aż 29 nowych marek, co jest najlepszym wynikiem od 2017 roku.

Jak donosza eksperci, "nowe formaty otwierają także znane już w Polsce marki, czego przykładem mogą być sieci DIY, które uruchomiły mniejsze koncepty – Castorama Smart i Express, Pszczółka Express oraz Ikea ze swoim Studiem Planowania. Z kolei marka Decathlon uruchomiła swój pierwszy sklep w formacie City, dostosowany do lokalizacji śródmiejskiej".

Co przyniesie 2024 rok?

Jak przewidują eksperci BNP Paribas Real Estate Poland, prognozy na kolejny rok są optymistyczne i zakładają, że nowa podaż może być na podobnym, a nawet większym poziomie. 

"W planach na 2024 roku w segmencie centrów handlowych jest oddanie do użytkowania jedynie 3 obiektów handlowych: przebudowanego centrum handlowego Nowa Sukcesja w Łodzi, centrum handlowego Brama Jury w Częstochowie i rozbudowa Galerii Hosso w Policach. Stanowi to niespełna 20% powierzchni będącej obecnie w budowie. Pozostałe 80% powierzchni obejmuje parki handlowe i centra typu covenience" – mówi Fabrice Paumelle, dyrektor działu powierzchni handlowych BNP Paribas Real Estate Poland.


foto: stockadobe(Joshhh)

Reklama