Słodycze najszybciej drożejącą kategorią. To nie jedyna zmiana w rankingu drożyzny

Słodycze najszybciej drożejącą kategorią. To nie jedyna zmiana w rankingu drożyzny

Początek roku przyniósł znaczne zmiany w rankingu drożyzny. Po wielu miesiącach zmienił się jego lider, a więc kategoria, której ceny rosły najszybciej. W styczniu 2024 roku tytuł ten przypadł słodyczom i deserom. Na drugą pozycję awansowały za to napoje bezalkoholowe.

Cenom poszczególnych produktów badacze przyjrzeli się w ramach najnowszego raportu "Indeks cen w sklepach detalicznych". Analiza, która objęła w sumie ponad 55 tys. cen detalicznych, ujawniła styczniowe wzrosty cen. Te w większości kategorii utrzymały się na jednocyfrowym poziomie. 

Ceny nadal rosną

W styczniu 2024 roku 13 spośród 17 analizowanych kategorii zanotowało wzrost cen rok do roku. W przypadku 5 z nich był on dwucyfrowy.

Styczniowy koszyk zakupowy był droższy o 4,8% w porównaniu do stycznia poprzedniego roku. Co to oznacza? "W dalszym ciągu w sklepach jest drożej, tylko dzieje się to nieco wolniej niż w poprzednich miesiącach. Do tego w styczniu br. mniej kategorii niż w grudniu ub.r. potaniało rok do roku" – komentuje dr Justyna Rybacka z Uniwersytetu WSB Merito Gdynia.

Noworoczny ranking wzrostu cen – styczeń 2024

Najnowszy raport wykazał również, że po kilku miesiącach zmieniła się kategoria będąca na szczycie drożyzny. Na pierwsze miejsce wskoczyły słodycze i desery, za które płaciliśmy w styczniu 2024 roku o 14,3% więcej niż przed rokiem. Dodatki spożywcze, które przez długi czas piastowały niechlubne pierwsze miejsce, spadły na trzecią pozycję. 

"Powodem zmiany lidera drożyzny bez wątpienia był wzrost cen kluczowych składników słodyczy i deserów, a więc cukru i kakao. Ostatnio podwyżki na światowych rynkach były widoczne zwłaszcza w przypadku tego drugiego surowca, wykorzystywanego do produkcji czekolady" – komentuje dr Justyna Rybacka.

Pełne zestawienie rankingu drożyzny stworzone na podstawie analizy autorstwa UCE RESEARCH i Uniwersytetów WSB Merito kształtuje się następująco:

  1. słodycze i desery (+14,3% rok do roku)
  2. napoje bezalkoholowe (+13,8%)
  3. dodatki spożywcze (+12,8%)
  4. chemia gospodarcza (+10,9%)
  5. warzywa (+10,5%)
  6. ryby (+9,3%)
  7. artykuły dla dzieci (+7,1%)
  8. wędliny (+4%)
  9. pieczywo (+3,4%)
  10. mięso (+3,1%)
  11. środki higieny osobistej (+2,7%)
  12. produkty sypkie (+2,4%)
  13. używki (+2,4%)

Zdaniem ekspertów z UCE RESEARCH, popyt na produkty, z których konsumenci nie są w stanie zrezygnować, będzie utrzymywał wysokie ceny. Dla wszystkich osób są to oczywiście środki higieny osobistej, a dla rodziców – art. dziecięce. W pozostałych kategoriach wiele zależy od indywidualnych nawyków żywieniowych. 

Te produkty tanieją

Styczniowe dane pozwalają nam także na stworzenie rankingu spadku cen. Spośród 17 analizowanych kategorii, ten dotknął 4 różnych grup produktowych. Wśród nich znajdują się:

  1. owoce (-1% rok do roku)
  2. nabiał (-5,1%)
  3. karmy dla zwierząt (-9,4%)
  4. tłuszcze (-21,7%).

Dane pochodzą z cyklicznego raportu pt. „INDEKS CEN W SKLEPACH DETALICZNYCH” (powstającego co miesiąc od blisko 7 lat), autorstwa UCE RESEARCH i Uniwersytetów WSB Merito (dawniej Wyższych Szkół Bankowych). Analiza pokazuje średnią wartość cenową, notowaną miesiąc do miesiąca i rok do roku. W najnowszej odsłonie porównano wyniki ze stycznia 2024 r. i analogicznego okresu z 2023 r. Dotyczyło to 17 kategorii i ponad 100 najczęściej wybieranych przez konsumentów produktów codziennego użytku. 


foto: mat. redakcji

Reklama