Początek roku przyniósł znaczne zmiany w rankingu drożyzny. Po wielu miesiącach zmienił się jego lider, a więc kategoria, której ceny rosły najszybciej. W styczniu 2024 roku tytuł ten przypadł słodyczom i deserom. Na drugą pozycję awansowały za to napoje bezalkoholowe.
Cenom poszczególnych produktów badacze przyjrzeli się w ramach najnowszego raportu "Indeks cen w sklepach detalicznych". Analiza, która objęła w sumie ponad 55 tys. cen detalicznych, ujawniła styczniowe wzrosty cen. Te w większości kategorii utrzymały się na jednocyfrowym poziomie.
Ceny nadal rosną
W styczniu 2024 roku 13 spośród 17 analizowanych kategorii zanotowało wzrost cen rok do roku. W przypadku 5 z nich był on dwucyfrowy.
Styczniowy koszyk zakupowy był droższy o 4,8% w porównaniu do stycznia poprzedniego roku. Co to oznacza? "W dalszym ciągu w sklepach jest drożej, tylko dzieje się to nieco wolniej niż w poprzednich miesiącach. Do tego w styczniu br. mniej kategorii niż w grudniu ub.r. potaniało rok do roku" – komentuje dr Justyna Rybacka z Uniwersytetu WSB Merito Gdynia.
Noworoczny ranking wzrostu cen – styczeń 2024
Najnowszy raport wykazał również, że po kilku miesiącach zmieniła się kategoria będąca na szczycie drożyzny. Na pierwsze miejsce wskoczyły słodycze i desery, za które płaciliśmy w styczniu 2024 roku o 14,3% więcej niż przed rokiem. Dodatki spożywcze, które przez długi czas piastowały niechlubne pierwsze miejsce, spadły na trzecią pozycję.
"Powodem zmiany lidera drożyzny bez wątpienia był wzrost cen kluczowych składników słodyczy i deserów, a więc cukru i kakao. Ostatnio podwyżki na światowych rynkach były widoczne zwłaszcza w przypadku tego drugiego surowca, wykorzystywanego do produkcji czekolady" – komentuje dr Justyna Rybacka.
Pełne zestawienie rankingu drożyzny stworzone na podstawie analizy autorstwa UCE RESEARCH i Uniwersytetów WSB Merito kształtuje się następująco:
- słodycze i desery (+14,3% rok do roku)
- napoje bezalkoholowe (+13,8%)
- dodatki spożywcze (+12,8%)
- chemia gospodarcza (+10,9%)
- warzywa (+10,5%)
- ryby (+9,3%)
- artykuły dla dzieci (+7,1%)
- wędliny (+4%)
- pieczywo (+3,4%)
- mięso (+3,1%)
- środki higieny osobistej (+2,7%)
- produkty sypkie (+2,4%)
- używki (+2,4%)
Zdaniem ekspertów z UCE RESEARCH, popyt na produkty, z których konsumenci nie są w stanie zrezygnować, będzie utrzymywał wysokie ceny. Dla wszystkich osób są to oczywiście środki higieny osobistej, a dla rodziców – art. dziecięce. W pozostałych kategoriach wiele zależy od indywidualnych nawyków żywieniowych.
Te produkty tanieją
Styczniowe dane pozwalają nam także na stworzenie rankingu spadku cen. Spośród 17 analizowanych kategorii, ten dotknął 4 różnych grup produktowych. Wśród nich znajdują się:
- owoce (-1% rok do roku)
- nabiał (-5,1%)
- karmy dla zwierząt (-9,4%)
- tłuszcze (-21,7%).
Dane pochodzą z cyklicznego raportu pt. „INDEKS CEN W SKLEPACH DETALICZNYCH” (powstającego co miesiąc od blisko 7 lat), autorstwa UCE RESEARCH i Uniwersytetów WSB Merito (dawniej Wyższych Szkół Bankowych). Analiza pokazuje średnią wartość cenową, notowaną miesiąc do miesiąca i rok do roku. W najnowszej odsłonie porównano wyniki ze stycznia 2024 r. i analogicznego okresu z 2023 r. Dotyczyło to 17 kategorii i ponad 100 najczęściej wybieranych przez konsumentów produktów codziennego użytku.
foto: mat. redakcji