Praliny dominują Walentynki. W tym okresie rośnie sprzedaż, ale też cena

Praliny dominują Walentynki. W tym okresie rośnie sprzedaż, ale też cena

Różnego rodzaju święta to doskonałe okazje do celebrowania uczuć, relacji czy więzi. Jedną z takich okazji są Walentynki. W dniu zakochanych wiele par obdarowuje się różnego rodzaju prezentami. W tej grupie znajdują się również słodycze, w tym praliny. Okazuje się, że w okolicach 14 lutego produkty z tej kategorii nie tylko notują spore wzrosty sprzedaży, ale także ceny. Walentynkowej sprzedaży pralin przygląda się Przemysław Bojanowski, analityk danych w Centrum Monitorowania Rynku.

Praliny – walentynkowy must have

Pierwszą z nich są praliny. Na przestrzeni całego roku najwięcej pralin sprzedaje się w dyskontach, nieco mniej niż co druga złotówka wydawana jest w tym kanale sprzedaży. Prawie co czwarta "przechodzi" przez sklepy małoformatowe do 300 mkw. 17% wartości sprzedaży należy do supermarketów, a 12% do hipermarketów.

Według CMR wartość sprzedaży pralin w tygodniu z 14 lutym wzrosła o około 130%, w porównaniu do tygodnia wcześniej. Natomiast liczba sprzedanych opakowań jest o około 120% wyższa. Różnica wynika z ceny.

14 lutego rośnie cena i maleją opakowania

Z okazji dnia zakochanych średnia cena za opakowanie jest wyższa o około 70 gr w porównaniu do wcześniejszego tygodnia. Dodatkowo zmienia się średnia waga – spada o około 7%. Czyli zakochani kupują mniejsze opakowania wydając na nie nieco więcej.

Za wzrost liczby sprzedanych opakowań odpowiada rotacja. Przeciętny sklep małoformatowy sprzedaje około 85% więcej opakowań niż tydzień wcześniej. Oprócz rotacji rośnie również liczba opakowań kupowanych podczas jednej transakcji o około 7%.

TOP praliny na Walentynki

Najczęściej wybieranym produktem jest Merci Finest Selection Red 250 g. Na podium znalazły się jeszcze Raffaello 150 g oraz Toffifee 125 g. Na czwartej pozycji plasuje się produkt Mondelez: I Love Milka 110 g. Kolejne miejsca to Raffaello 230 g i Lindt Lindor Heart 50 g.

Z powyższej szóstki największa dynamika wzrostów w sklepach małoformatowych do 300 mkw. w tygodniu z walentynkami w porównaniu do tygodnia wcześniej należy do I Love Milka: wzrost około dwu i półkrotny oraz Lindt Lindor Heart wzrost ponad trzy i półkrotny.

Praliny to nie wszystko

Nie tylko praliny pomagają wyrazić uczucia w Walentynki. Wielu konsumentów wybiera również czekolady. W przypadku tej kategorii tak jak dla pralin dyskonty stanowią największy kanał sprzedaży. Nieco ponad 50% wydanych złotówek przypada na ten kanał. 27% wartości przypada na sklepy małoformatowe do 300 m2, 14% na supermarkety a 7 na hipermarkety.

Wzrost wartości sprzedaży tabliczek czekoladowych w tygodniu z Walentynkami nie jest tak wysoki jak pralin i wynosi w sklepach małoformatowych ponad 10%. Wzrost ten jest wyższy niż wzrost liczby sprzedanych opakowań, który wynosi około 7%. Różnica wynika ze zmiany struktury sprzedaży. Zakochani często wybierają duże tabliczki o wadze powyżej 150g. Tempo wzrostu tych produktów jest wyższe i wynosi ponad 30%.


foto: mat. redakcji (wiadomoscispozywcze.pl)

Reklama