Wyborowa Pernod Ricard podsumowuje 2023 rok. W tym czasie firma utrzymała wiodącą pozycję w kategorii whisky, wzmocniła obecność na kluczowych rynkach eksportowych, a także zwiększyła dwukrotnie swoje zdolności logistyczne. Jakie plany ma producent na nadchodzące 12 miesięcy.
Mocna pozycja w segmencie, który znacznie ucierpiał przez inflację
Ostatni rok był wymagającym czasem dla całej branży alkoholowej. Wyzwania nie ominęły także Wyborowej Pernod Ricard, która posiada w swoim portfolio takie marki jak Absolut, Ostoya, Ballantine's, Chivas czy The Glenlivet. Mimo spadku częstotliwości konsumpcji alkoholi mocnych z segemntu premium, producent umocnił pozycję lidera w kategorii whisky.
Segment ten reprezentuje Ballantine’s Finest, która jest obecnie największą marką w kategorii whisky, z udziałem w rynku sięgającym 17,4% (stan na koniec października ubiegłego roku), jest też największą marką w segmencie mainstream, gdzie odpowiada za blisko 29,5% sprzedaży tego segmentu – w ujęciu wolumenowym oraz 29,6% – wartościowo.
Poza tym Ballantine's zachował pozycję lidera w kategorii whisky smakowych. Udział różnych wariantów tej marki opiewa na ponad 38,5% rynku – wynika z danych NielsenIQ. Dynamiczny zanotował także flagowy wariant Jameson Original, którego sprzedaż wzrosła o 53% rok do roku, odpowiadając już za 18,3% udziałów w rynku [1].
Mocny nacisk na kategorię whisky
Wyborowa Pernod Ricard nie spoczywa jednak na laurach. W 2024 roku zamierza w dalszym ciągu wspierać swoje wiodące marki w segmencie whisky. Mowa w tym przypadku przede wszystkim o brandach Ballantine's, Jameson i Chivas. Poza tym producent skupi się także na produktach w dynamicznie rozwijających się kategoriach rumu i ginu.
Dwukrotnie wyższe zdolności logistyczne
Pod koniec kwietnia ubiegłego roku Wyborowa Pernod Ricard uruchomiła w Zielonej Górze nowoczesne centrum dystrybucyjne, które zwiększyło dwukrotnie zdolności logistyczne firmy. Inwestycja obejmowała wybudowanie hali wraz z niezbędną infrastrukturą – powierzchnie magazynowe o pojemności 11 tys. miejsc paletowych, pomieszczenia techniczne, biurowo-socjalne, a także zakup i instalację maszyn oraz niezbędnych urządzeń.
Nowe centrum dystrybucyjne wykorzystuje rozwiązania pro-środowiskowe – energia elektryczna pochodzi ze źródeł odnawialnych, a wykorzystywane w magazynie wózki widłowe są bez-emisyjne.
foto: Fabrice Audan, CEO Pernod Ricard Central Europe & Eastern Europe (mat. prasowe)
[1] Źródło danych: NielsenIQ, Retail Audit, Total Poland (Food), skumulowany okres 44. tydzień 2022 – 43. tydzień 2023, kategoria: Whisky.