Widać skutki zakazu handlu w Wigilię: "Mniejsza liczba klientów"

Widać skutki zakazu handlu w&nbspWigilię: "Mniejsza liczba klientów"

Sklepy małoformatowe zakończyły ostatni miesiąc 2023 roku sprzedażą wyższą o 4,6% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Nie oznacza to jednak, że sprzedały one więcej produktów. Spadek odnotowała w tym czasie zarówno liczba transakcji, jak i ilość klientów.

Niedziele niehandlowe wpłynęły na wyniki sklepów

W grudniu minionego roku liczba transakcji w sklepach do 300 mkw. była niższa o niemal 5% rok do roku - wynika z danych CMR. W tym czasie placówki te były także odwiedzane przez mniejszą liczbę klientów. Zdanie autorów analizy, mniejsza niż przed rokiem liczba klientów to w dużej mierze efekt tego, że Wigilia i sylwester, czyli dni wzmożonych ostatnich zakupów uzupełniających przed świętami, w 2023 r. wypadły w niedzielę.

"W tygodniu przedświątecznym w sklepach małoformatowych najwięcej transakcji ma miejsce zwykle 23 grudnia, ale spora część klientów odwiedza takie placówki także w samą Wigilię" - zauważają eksperci.

Grudniowy koszyk zakupowy

Grudniowe zakupy w małych sklepach opiewały średnio na kwotę 26,73 zł. W koszyku znajdowały się średnio prawie 4 produkty. Wyjątkiem był dzień bezpośrednio poprzedzający Wigilię. Jak podaje CMR, 23 grudnia 2023 roku klienci wrzucali do koszyka średnio 5 produktów, za które płacili w sumie średnio 36 zł. 

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z DANYMI RYNKOWYMI I ANALIZAMI

SPRAWDŹ NOWE RAPORTY

Ponadprzeciętne wydatki na zakupy (średnio około 32 zł) odnotowano również w dwóch ostatnich dniach roku.

Alkohol w odstawkę?

W grudniowym koszyku zakupowym częściej niż rok wcześniej konsumenci kupowali napoje funkcjonalne i izotoniczne, kawę mrożoną, a także gotowe drinki. Z kolei gorzej niż w 2022 roku sprzedawały się w tym czasie najważniejsze kategorie alkoholi. Wódki czyste zanotowały 5% spadek rok do roku. W tym czasie spadła także sprzedaż wódek smakowych i piwa. 

Wzrost zanotowało natomiast whisky (o 6% rok do roku). Na niewielkim plusie miesiąc zakończyły też wina musujące. 

W porównaniu z listopadem łączne obroty sklepów małoformatowych w grudniu 2023 roku wzrosły o 7,9%, mimo iż liczba transakcji była o 3,5% niższa.


foto: mat. redakcji wiadomoscispozywcze.pl

Reklama