AI w handlu: Pomysły na wykorzystanie sztucznej inteligencji w branży handlowej

AI w handlu: Pomysły na wykorzystanie sztucznej inteligencji w branży handlowej

Branża handlowa, podobnie jak wiele innych segmentów działalności, ma znajdować się obecnie w trendzie rosnącej popularności i zastosowania sztucznej inteligencji. Wiele firm zajmujących się handlem ma planować zwiększenie inwestycji w AI w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy oraz poszukiwać rozwiązań, które poprawią zrozumienie i spełnienie oczekiwań klientów.

O rosnącym znaczeniu AI w świecie handlu świadczyć mają między innymi dane, na które powołuje się producent chipów Nvidia, które pokazują, ze już 60% firm z tej branży deklarowało plany związane ze zwiększeniem nakładów inwestycyjnych na ten cel, a także badanie Gantnera. W jaki sposób sztuczna inteligencja rzeczywiście może ułatwić pracę w sektorze?

Inteligentne narzędzia w handlu

Coraz więcej firm korzysta dziś z rozwiązań wykorzystujących inteligentne algorytmy. Ma to swoje zastosowanie również w branży handlowej. 

Przykład z naszego podwórka to rozwiązanie automatyzujące merchandising, które wykorzystuje rozpoznawanie obrazu i sztuczną inteligencję. Według naszych klientów działa ono z niemal 100-proc. skutecznością. Nasze obecnie realizowane projekty dla sektora handlu świadczą o tym, że sztuczna inteligencja może dać naprawdę dobre efekty, zwłaszcza pod kątem efektywności czy optymalizacji pewnych procesów.  

Grzegorz Dembicki,  Business Development Director z Sagra Technology

Zgodnie z danymi Nvidia, najbardziej popularnymi obszarami, w jakich są obecnie wykorzystywane inteligentne algorytmy mają być: analiza danych, personalizacja rekomendacji dla klientów, marketing czy zarzadzanie zapasami. 

Wzorce zachowań zakupowych

Sztuczna inteligencja może także wykazać się w sklepach, które są jednocześnie miejscami uzupełniającymi wielokanałową sprzedaż wielu marek. AI może na przykład wspierać w automatycznej segmentacji punktów sprzedaży, która pozwala łatwiej i sprawniej docierać do konsumentów ze ofertą.

Taka segmentacja może przebiegać np. według wzorców zachowań zakupowych. Sztuczna inteligencja jest tu wykorzystywana właśnie do rozpoznawania tych wzorców i potrafi zauważyć prawidłowości, które człowiekowi mogą umknąć.

Grzegorz Dembicki

Choć wizja wykorzystania AI w handlu wydaje się być kusząca - nie brakuje także wyzwań. Te, według analizy przeprowadzonej przez Google Clout, będą głównie dotyczyły specjalistów.

Dane zebrane przez Nvidia wskazują, że najbardziej poszukiwani będą analitycy danych (wskazywało to 77 proc. ankietowanych), inżynierowie uczenia maszynowego (69 proc.) oraz specjaliści ds. sztucznej inteligencji (78 proc.).

Dane pochodzą z badania przeprowadzonego przez firmę Nvidia. 


foto: stockadobe(Kiattisak)

Reklama