Lindt & Sprüngli rośnie dwucyfrowo mimo gigantycznych wzrostów cen kakao

Lindt & Sprüngli rośnie dwucyfrowo mimo gigantycznych wzrostów cen kakao

Szwajcarski producent już drugi rok z rzędu kończy z organicznym wzrostem sprzedaży na dwucyfrowym poziomie. 2023 rok okazał się być jednocześnie, mimo niesprzyjających warunków rynkowych, czasem rekordowym – sprzedaż grupy wzrosła do 5,20 mld franków szwajcarskich.

Lindt & Sprüngli zakończył rok kolejnym rekordem

Lindt & Sprüngli odnotował dwucyfrowy wzrost organiczny w roku finansowym 2023, przy wzroście sprzedaży o +10,3% do 5,20 miliarda CHF (rok poprzedni: 4,97 miliarda CHF), podczas gdy efekt walutowy miał negatywny wpływ na poziomie -4,4%. We frankach szwajcarskich wzrost sprzedaży wyniósł zatem +4,6%. 

Większą część wzrostu można przypisać wzrostom cen wynikającym ze wzrostu cen surowców, jednakże wolumen/asortyment również zamknął rok na niewielkim plusie, z tendencją do poprawy wolumenu w drugiej połowie roku – podaje producent.

W tym czasie region Europa odpowiadał za 2,41 mld CHF sprzedaży po 9,1% wzroście rok do roku. Ameryka Północna wygenerowała 2,11 mld CHF sprzedaży po 11% wzroście. Reszta świata odpowiadała w tym czasie za 0,68 mld CHF po 12,9% wzroście rok do roku. 

Nie było jednak łatwo

Przy okazji prezentacji całorocznych wyników finansowych, producent zaznaczył, że choć sytuacja na rynku podaży w pewnym stopniu się unormowała, to zmienność poszczególnych surowców pozostała wysoka. Dotyczyło to w minionym roku przede wszystkim najważniejszego surowca, jakim jest kakao. Jego cena w ciągu roku niemal się podwoiła, osiągając pod koniec roku nowy rekord wszech czasów na londyńskiej giełdzie kontraktów terminowych na towary.

Trudne otoczenie nie powstrzymało jednak szwajcarskiego producenta przed osiągnięciem kolejnego rekordu sprzedaży. W tym czasie Lindt & Sprüngli skupił się na usprawnieniach wydajnościowych i procesowych w zakładach produkcyjnych, które miały częściowo zrekompensować wzrost kosztów surowców. Pozostałe koszty zostały przerzucone na konsumentów końcowych. 

Lindt & Sprüngli ograniczy wzrost

Na rok 2024 Lindt & Sprüngli planuje osiągnąć organiczny wzrost sprzedaży od 6 do 8% i zwiększoną marżę zysku operacyjnego od 20 do 40 punktów bazowych. Obydwa przedziały są zgodne ze średnio- i długoterminowym zakresem docelowym Grupy. 

Lindt & Sprüngli produkuje wysokiej jakości czekoladę w 12 zakładach produkcyjnych zlokalizowanych w Europie i Stanach Zjednoczonych. Jego produkty są obecne sprzedawane w około 500 własnych sklepach oraz za pośrednictwem sieci ponad 100 niezależnych dystrybutorów na świecie.


foto: mat. prasowe (Lindt & Sprüngli AG)

Reklama